چگونه زندگی شادتری داشته باشیم؟

آیا بیشتر روزها با احساس سستی از خواب بیدار می شوید؟ آیا نوشیدنی های کافئین دار برای کمک به بالا رفتن انرژی شما در طول روز به یک ضرورت تبدیل شده اند؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، وقت آن رسیده است که راه حل های سریعی را که به آن ها تکیه می کنید کنار بگذارید و یک برنامه مدیریت انرژی برای خود ایجاد کنید.

 
مدیریت انرژی
 
مدیریت انرژی یعنی چه؟

به انرژی خود به عنوان یک منبع محدود فکر کنید؛ درست مانند پول در یک حساب بانکی! شما روزتان را با مقدار مشخصی انرژی برای صرف کردن شروع می کنید، که این امر از فردی به فرد دیگر بر اساس عواملی مانند سن، خواب، سطح استرس، شرایط سلامت و سبک زندگی متفاوت است.

در طول روز، با برداشت و واریز انرژی به حساب خود، چندین تراکنش (فعالیت) انجام می دهید.

در حالی که ممکن است همیشه بر فعالیت هایی که انرژی شما را کاهش می دهند کنترل نداشته باشید، اما می توانید اقداماتی را برای واریز انرژی بیشتر به حساب خود انجام دهید!

در ادامه، به 7 نکته مهم برای افزایش سطح انرژی و نیز داشتن زندگی شادتر، سلامت تر و پربارتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

 

مدیریت انرژی

1. مصرف خوراکی های مغذی

همه ما می دانیم که غذای سالم، عنصر اصلی تندرستی است؛ اما معمولا تغذیه سالم را در درجه اول به عنوان ابزاری برای کاهش وزن در نظر می گیریم.

به هر حال، شما تا حدودی همان چیزهایی هستید که می خورید! سعی کنید تغذیه تان همه گروه های غذایی را شامل شود تا طیف وسیعی از مواد مغذی را دریافت کنید و در طول روز، انرژی کافی داشته باشید.

 

مصرف خوراکی های مغذی

2. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه

به نظر می رسد خواب کافی، چیزی بیش از یک عادت سالم است که بسیاری از افراد باید آن را بهبود ببخشند.

همه ما می دانیم که شبانه به 7 تا 8 ساعت خواب کامل نیاز داریم؛ پس چه چیزی ما را از داشتن این عادت سالم باز می دارد؟

باید به این فکر کنید که چگونه بزرگترین مختل کننده های خواب (مانند تلفن همراه) را از بین ببرید و این را به یاد داشته باشید که کم خوابی می تواند اثرات جدی بر سلامتی داشته، و همچنین بر خلق و خو، انگیزه و سطح انرژی شما تاثیر منفی بگذارد.

اولویت قرار دادن خواب، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید تا خود را برای یک روز موفق و پرانرژی آماده کنید.

 

7 تا 8 ساعت خواب شبانه

3. ارتباط با افراد مناسب

مدت زمانی وقت گذراندن با افرادی که از بودن در کنارشان لذت می برید را به حداکثر برسانید. برقراری ارتباط با افرادی که ارتعاش مثبت دارند و علایق مشابه شما دارند، شما را هیجان زده کرده و به شما انرژی می دهد.

از طرف دیگر، افرادی که با آن ها اشتراکی ندارید یا دیدگاه‌ های منفی دارند، اغلب مدام در حال شکایت کردن و غر زدن هستند و فقط انرژی شما را تخلیه می‌ کنند. پس در مورد افرادی که همراه تان هستند، سختگیر باشید.

 

ارتباط با افراد مناسب

4. اجتناب از گوش دادن بیش از حد به اخبار

اخبار، یکی از مهم ترین راه ها برای حفظ ارتباط با دنیای بیرون و آنچه در آن اتفاق می افتد است. این اخبار، می توانند آموزشی، سرگرم کننده و حتی نشاط آور باشند.

اما متاسفانه، اخبار اغلب مملو از داستان های رنج آور و ناراحت کننده نیز، هست. این ماجراها می‌ توانند دیدگاه شما را نسبت به جهان منحرف کنند و باعث شوند به جای تشخیص خوبی‌ هایی که شما را احاطه کرده، روی بدی ها و ترس‌ هایتان تمرکز کنید.

 

اجتناب از گوش دادن بیش از حد به اخبار

5. ورزش منظم

آیا در نیمه روز احساس بی حالی می کنید؟ آیا تا به حال از انجام کارهای ساده روزمره، مانند خرید مواد غذایی یا کارهای خانه احساس خستگی و کمبود انرژی کرده اید؟

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، داشتن 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته، می‌تواند به حساب انرژی شما بیافزاید و کمک کند تا از موجودی آن کم نشود.

چگونه؟ ورزش استرس و تنش را از بین می برد، ماهیچه ها را تقویت می کند و استقامت را افزایش می دهد؛ این ها به بدن شما کمک می کنند تا در حین انجام سایر وظایف یا فعالیت های فیزیکی کارآمدتر عمل کند.

 

ورزش منظم

6. انجام یک کار معنادار در هر روز

به چه چیزی علاقه دارید؟ آیا استعداد خاصی دارید که دوست دارید بیشتر آن را تمرین کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید؟

هر روز کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید، حتی اگر چیزی به سادگی پختن یک غذای سالم یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان باشد.

تلاش برای انجام کارهایی که برایتان مهم هستند، به شما کمک می کند تا انرژی خود را به گونه ای ذخیره کنید که بهترین ها را در شما به ارمغان بیاورد.

انجام یک کار معنادار در هر روز

7. افکار مثبت درباره دیگران

حفظ ذهنیت محبت آمیز، راه دیگری برای حفظ انرژی است. یکی از نمونه های تمرین این طرز تفکر، «توجه محبت آمیز» نام دارد.

به عنوان مثال، سعی کنید با یک غریبه ارتباط چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید، در حالی که در ذهن تان به این فکر می کنید که: «آرزوی خوبی برایت دارم.»

این عمل مثبت می تواند در عوض شما را از قضاوت آن شخص باز دارد. قضاوت دیگران می تواند باعث شود که ما خودمان را نیز قضاوت کنیم، و این نوع گفتگوی درونی منفی می تواند خسته کننده بوده، انرژی ما را کاهش دهد.

با هر قدمی که به سمت این سرمایه گذاری مهم در مراقبت از خود بردارید، احساس بهتری خواهید داشت.

 

افکار مثبت درباره دیگران

 

  • در اینجا چند فعالیت ساده وجود دارد که به شما کمک می کند بیشتر مراقب خودتان باشید:

نظارت بر سطح انرژی

سطح انرژی خود را در مراحل مختلف روز اندازه بگیرید و عددی از 1 تا 10 به آن اختصاص دهید؛ 10 بالاترین سطح انرژی، و 1 پایین ترین سطح انرژی است.

به جزئیات روز خود توجه کنید تا بتوانید افراد یا رویدادهایی را که بیشترین تاثیر را بر انرژی شما دارند، شناسایی کنید.

ایجاد تغییرات تدریجی

هنگامی که از وجود برخی از افراد یا رویدادهایی که انرژی شما را تخلیه می کنند آگاه شدید، قدم بعدی خود را آغاز کنید.

به جای اینکه همه چیز را به یکباره تغییر دهید، حوزه ای را انتخاب کنید که برای شما مهم تر است و در اهدافی که تعیین می کنید، واقع بین باشید.

به عنوان مثال، اگر بی نظمی در خانه شما منبع بزرگ استرس روزانه تان است، به جای اینکه به یکباره کابینت ها، کمدها یا کشوهای خود را مرتب کنید،هفته ای یک کدام از آن ها را برای مرتب کردن انتخاب نمایید.

سپس هر زمان که احساس آمادگی کردید، به سراغ هدف بعدی خود بروید.

برنامه ریزی و اولویت بندی

به زمان هایی در طول روز که سطح انرژی شما به بالاترین حد می رسد توجه کنید. تصمیم بگیرید که چگونه می توانید با اولویت بندی کارهای مهم در زمانی که احساس شادابی و بهره وری بیشتری می کنید، از آن لحظات به خوبی استفاده نمایید.

 

اطلاعات تکميلي