در عرصه رقابت هاوربردها و ماشین‌های پرنده، شرکت دیگری در زمینه هواپیماهایی که به صورت عمودی بلند می‌شوند (Vertical take-off) پا به عرصه این رقابت گذاشته است. این هواپیما که با نام لیلیوم (Lilium) معرفی شده است، قادر به اوج گرفتن در سرعت 400 کیلومتر بر ساعت (250 مایل بر ساعت) است. از مشخصه‌های دیگر این هواپیما می‌توان به حد پرواز 10000 پایی، محدوده 500 کیلومتری (310 مایل) و بلند شدن مانند هلیکوپتر اشاره کرد که همه این موارد با استفاده از توان باتری انجام می‌شوند.

هواپیمای بدون سرنشین DARPA به نام VTOLX می تواند مانند بالگرد بلند شود و مانند جت پرواز کند. ایده هواپیما با توانایی بلند شدن و فرود آمدن عمودی، دهه‌ها است که مورد بررسی قرار گرفته است. ولیکن تمامی تلاش‌ها در این راستا به علت ظرفیت، سرعت، پایداری، گستره یا توانایی کم آن‌ها موفق نشدند.

    اولین موشک قابل استفاده مجدد در جهان تحت عنوان (New Shepard) برای پرتاب مجدد و فرود عمودی موفقیت آمیز در تگزاس آزمایش شد. موشک (New Shepard) برای بار سوم با سخت افزاری مشابه و یکسان استفاده شد. کمپانی Blue Origin تولید کننده این موشک، قصد دارد که هزینه های پروازهای فضایی را با استفاده مجدد از موشک، به شدت کاهش دهد.

 

   با بزرگتر شدن هواپیماها، آن‌ها به بالهای بزرگتر برای برخاستن نیاز دارند اما ارائه سطح کافی برای ایجاد بالابری کافی به منظور برخاستن هواپیما از زمین همچنین باعث افزایش وزن هواپیما و کشش بیشتر می‌شود که در نتیجه مصرف سوخت بیشتر، انتشار آلاینده بیشتر و هزینه‌های اجرایی بالاتر را به همراه خواهد داشت.

   بالن هیبریدی با طول 91 متر، عرض 34 متر و ارتفاع 26 متر جزء عجیب ترین بالن های است که تا به حال ساخته شده است. این بالن پر از گاز طولانی ترین هواپیمای جهان شده و از آن برای کمک ماموریتی  و نظارت استفاده می شود.