امکان‌سنجی و تحلیل استفاده از سیکل تبرید جذبی در کولر خودرو با استفاده از گرمای محصولات احتراق

چکیده

   اين مقاله به امکان‌سنجی نصب سیستم سیکل تبرید جذبی بر روی خودرو می­ پردازد. سیستم مذکور برای تأمین انرژی موردنیاز ژنراتور از گرمای گاز خروجی اگزوز خودرو استفاده می­ نماید. در ادامه ضمن اشاره به میزان متوسط بار گرمایی اتاقک خودروها و رابطه میان توان مصرفی کمپرسور در سیکل تراکمی و مصرف سوخت، نحوه­ ی قرارگیری المان ­های سیکل بررسی‌ شده است. همچنین با تحلیل سیکل و بررسی پارامترها، لزوم وجود برخی از شرایط ترمودینامیکی نقاط مختلف سیکل بیان شد. هرچند سیکل­ های تبرید جذبی که از محلول آب و آمونیاک استفاده می­ کنند داری ضریب عملکرد پایینی هستند ولی با توجه به این‌که از گرمای هدر رفت خودرو جهت تأمین گرمای موردنیاز ژنراتور استفاده می‌شود ضریب عملکرد بالا صرفاً جهت افزایش کار دهی و کاهش ابعاد المان­ ها مورد اهمیت است. هوا خنک بودن ابزوربر( جاذب) یک شرط اساسی برای استفاده از این سیکل در خودرو است که این مهم با تغییر در شرایط ترمودینامیکی نقاط سیکل و انتخاب صحیح محلول امکان‌پذیر شده است. محلول آب-آمونیاک برای سیکل تبرید جذبی به دلیل تأثیرپذیری بالا از شرایط نقاط سیکل انتخاب گردیده است. طی این بررسی استفاده از مدل سیکل جذبی در مقایسه با سیکل تبرید تراکمی به‌ طور متوسط باعث کاهشKW) 2/5 ) در توان مصرفی خودرو شده است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: استفاده بهینه از حرارت گازهای احتراق
  • منبع: همایش ملی انرژی، آذر 94