بهینه سازی چند هدفه نیروی رانش و مصرف سوخت ویژه موتور توربوفن با الگوریتم ژنتیک براساس مدلسازی توابع با شبکه عصبی

چکیده

در این مقاله، از شبکه عصبی از نوعGMDH(Group Method of Data Handling به عنوان ابزاری با قابلیت بالا در مدل سازی سیستم های غیر خطی و پیچیده، برای مدل سازی موتور توربوفن استفاده شده است. بدلیل اهمیت میزان مصرف سوخت و تاثیر آن بر روی نیروی رانش موتور توربوفن به خصوص در موتور هواپیماهای تجاری و مسافربری در این تحقیق تاثیر نسبت سوخت به هوا بر روی دو پارامتر بسیار مهم یعنی مصرف سوخت ویژه و تراست در ارتفاع ها و سرعت های متفاوت در محدوده رژیم زیر سرعت صوت بررسی شده است. سپس از شبکه عصبی از نوع GMDH برای مدل سازی تاثیر ارتفاع پروازیH() و میزان نسبت سوخت به هوا F/O() بر روی نیروی رانش T() و مصرف سوخت ویژه SFC() موتور توربوفن استفاده شده است. در نهایت، بهینه سازی چند هدفه با مدل های بدست آمده از شبکه عصبی برای نیروی رانش T() و مصرف سوخت ویژه SFC() توسط الگوریتم ژنتیک انجام شده تا بهترین نقاط عملکردی برای موتور بدست آید.

اطلاعات تکميلي