بهبود شاخص مصرف ويژه انرژي در صنعت ريخته گري

چکیده

   بیشترین سهم حامل های انرژی در واحدهای ریخته گری مربوط به مصرف انرژی الكتریكی می باشد؛ بنابراین توجه ویژه به این صنعت در خصوص بهره برداری بهینه و استفاده از تجهیزات پربازده یكی از ضرورت های این بخش می باشد. در این مقاله اثر جایگزین نمودن كوره القای با تكنولوژی سری با كوره های القای موجود در كارخانه ریخته ( sec) (تكنولوژی موازی)، جهت بهبود شاخص مصرف ویژه انرژی گری نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. كوره القایی موجود با تكنولوژی ساخت موازی نسبت به كوره های سری از تكنولوژی پایین تر و راندمان كمتری برخوردار می باشد. كوره پیشنهادی با تكنولوژی ساخت سری علاوه بر راندمان بالاتر، دارای دو حالت ذوب و نگهداری بوده كه منجر به افزایش تولید و كاهش مصرف انرژی می شود.

  با جایگزینی كوره پیشنهادی شاخص مصرف ویژه انرژی (sec) از ١٦١٩ به ٥٧٠ كیلووات ساعت بر تن كاهش یافته كه معادل ٥١٨٨ بشكه نفت خام صرفه جویی انرژی می باشد. همچنین از این طریق تولید به میزان ٣٣ درصد افزایش می یابد. 

 

مقدمه

   كارخانه مورد مطالعه دارای دو عدد كوره ذوب با توان های ٤٠٠ كیلووات و ١٥٠٠ كیلووات می باشد. این كارخانه در سال ١٣٩٤ توسط سازمان بهره وری انرژی ایران مورد ممیزی انرژی تفصیلی قرار گرفت و راهكارهای بهینه سازی مصرف انرژی توسط كارشناسان آن سازمان ارائه گردید كه یكی از راهكارها تعویض كوره ١٥٠٠ كیلوواتی با كوره جدید با توان ٢٥٠٠ كیلوواتی می باشد. از دیگر مزایای كوره های القایی جدید نسبت به كوره های قدیمی میتوان به اشتغال فضای بسیار كمتر، عدم آلودگی محیط زیست، راندمان بسیار بالا و اپراتوری بسیار آسان اشاره كرد.

   كوره های القایی جدید در ظرفیت های متنوع از تناژ پایین تا بالا تولید می شوند كه این امر موجب گردیده این نوع كوره ها در مقیاس كارگاهی تا كارخانهای قابل اجرا باشد كه حایز اهمیت این است كه با توجه به میزان سرمایه گذاری اولیه زیاد، تعویض این سیستم ها برای صاحبان صنایع مقدور نیست. پس بنابراین می بایست این آگاهی به صاحبان صنایع داده شود كه در ابتدا تجهیزاتی را خریداری كنند كه از راندمان و تكنولوژی ساخت بهتری برخوردار باشند.

 

اطلاعات تکميلي