موتورهای القایی خطی (Linear Induction Motor)

   یک موتور القایی خطی (LIM) دارای جریان متناوب (AC) است. موتور القایی خطی آسنکرون دارای اصولی مشابه با موتورهای القایی است و معمولاً برای تولید حرکت در یک خط مستقیم استفاده می‌شوند. به‌طور مشخصه، موتورهای القایی خطی دارای طول اولیه و ثانویه محدود است که اثری محدود دارد، این در حالی است که موتورهای القایی قبلی در یک حلقه بی‌انتها کار می‌کنند.

   برخلاف نام این موتورها، همه موتورهای القایی خطی حرکت خطی تولید نمی‌کنند؛ برخی از موتورهای القایی خطی دوران با قطرهای بزرگ تولید می‌کند. در این حالت‌ها، استفاده از موتورهای پیوسته بسیار هزینه‌بر است. این موتورها، علاوه بر اجزای دوار، اثر شناوری نیز می‌توانند تولید کنند.

   مانند موتورهای روتاری، موتورهای خطی غالباً با توان سه فاز کار کرده و سرعت‌های بسیار بالا را تأمین می‌کنند. با این وجود، اثرات محدود کننده‌ای وجود دارند که قدرت موتور را کاهش می‌دهند، و نم توان از جعبه‌دنده برای جبران آن استفاده کرد. بنابراین موتورهای القایی خطی، معمولاً دارای راندمان کمتری نسبت به موتورهای روتاری هستند.

   موتورهای القایی خطی در جایی که به نیروی بدون تماس و نگهداری کمی نیاز است، یا در جایی که چرخه کار کم است، استفاده می‌شوند. در عمل استفاده از آن‌ها شامل شناوری مغناطیسی، نیروی محرکه خطی و دیسک‌های خطی است. همچنین از آن‌ها برای پمپاژ فلزات مایع استفاده می‌شود.

اطلاعات تکميلي