موتور نیترو

   موتور نیترو عموماً اشاره به یک موتور دارد که سوخت آن درصدهایی (معمولاً بین 10 تا 40%) شامل نیترو متان مخلوط شده با متانول است. نیترومتان ماده‌ای به‌شدت احتراق‌پذیر است که عموماً برای موتورهای طراحی‌شده خاص مانند کلاس‌های خاص مسابقات اتومبیل‌رانی، موتورهای احتراق داخلی در کنترل رادیویی و خطوط کنترل استفاده می‌شود.

   واژه نیترو تنها در چند سال اخیر مورداستفاده قرار گرفته است که این موتورها را توصیف می‌کند. این موتورها در واقع با متانول تغذیه می‌شوند، اما    سوخت غالباً با نیترومتان برای توان افزودنی استفاده می‌شوند. سیستم اشتعال شامل شمع گرم‌کن که دارای کویل پلاتین و سیم‌های آلیاژی است (معمولاً پلاتین- ایریدیوم) است. شمع گرم‌کن با جریان برق برای شروع گرم شده و سپس برق قطع‌شده و ترکیب بازمانده گرما و فعالیت کاتالیزوری آلیاژ پلاتین با متانول، مخلوط سوخت را آتش می‌زند.

انواع موتورهای نیترو

   چندین نوع موتورهای نیترو وجود دارند و موتورهای درون جاده، بیرون جاده، دریایی و موتورهای کامیون‌های بزرگ جز این موتورها هستند.

سیکل کاری

   موتورهای نیترو می‌توانند تا بیش از 50000 RPM بچرخند و با این سرعت حرکت، گرمای اصطکاکی بسیار زیادی تولیدشده و سوختی که برای این موتورها استفاده می‌شود معمولاً حاوی روغن بین 12 تا 20 درصد است که به درصد نیترومتان و متانول، نوع موتور و کاربرد بستگی دارد. بیشتر موتورهای نیتروی RC موتورهای 2 ضربه‌ای هستند. در ضربه اول، پیستون بالا رفته و مخلوط سوخت و هوای مکیده شده از کاربراتور را فشرده می‌کند. هنگامی‌که پیستون پایین می‌آید مخلوط سوخت هوا نهایتاً به محفظه احتراق می‌رود. در بالا رفتن و تراکم سوخت هوا، اشتعال رخ می‌دهد ئ گاز داغ تولیدشده پیستون را به پایین می‌راند. وقتی‌که پیستون پایین می‌رود، گازهای خروجی از محفظه احتراق خارج‌شده و به سمت اگزوز می‌روند و سیکل با تزریق مجدد مخلوط سوخت تکرار می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: حمل و نقل