روش های ساده در افزایش بهره وری آبگرمکن های خانگی

   تامین آب گرم مورد نیاز در ساختمان های مسکونی و اداری توسط آبگرم کن ها صورت می گیرد. آبگرمکن ها بر اساس منبع تولید انرژی حرارتی به سه دسته گازی ، برقی و خورشیدی تقسیم بندی می شوند. همچنین می توانند دارای مخزن ذخیره آبگرم باشند و یا بصورت گرمایش آنی و بدون منبع ذخیره باشند.

   با توجه به افزایش هزینه حامل های انرژی در سال های اخیر و انرژی بر بودن فرآیند تولید آبگرم مصرفی در آبگرمکن ها، افزایش بهره وری آبگرم کن ها الزامی به نظر می رسد.

   در ذیل چند روش ساده که می توان به راحتی اجرا نمود بیان شده اند:

1. هنگام خرید مدل های با مصرف انرژی بهینه تر را انتخاب نمایید. گرچه ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند اما هزینه های جاری آن در دراز مدت کمتر خواهد بود. برای خرید، آبگرمکن های بدوت منبع ذخیره یا لحظه ای را مدنظر قرار دهید. این آبگرمکن ها فقط زمانی که آبگرم نیاز باشد روشن شده و انرژی مصرف می کنند. در آبگرمکن های مخزنی که دارای حجم 40 گالنی و بیشتر هستند سعی بر نگه داشتن آب در یک دمای مشخص در زول زمان است ازاین رو انرژی زیادی استفاده می شود.

2. در انتخاب حجم آبگرم کن دقت کنید و متناسب با حجم آب گرم مورد نیاز خانواده آنرا انتخاب نمایید. در صورتی که حجم آبگرمکن بیش از حجم مورد نیاز باشد، انرژی زیادتری استفاده شده و در صورتی که حجم آن کمتر از مقدار مورد نیاز باشد ممکن است با کمبود ابگرم مواجه شوید.

3. از آبگرمکن های گاز سوز بجای آبگرمکن های برقی استفاده نمایید. زیرا هزینه گاز مصرفی کمتر از هزینه برق می باشد و از سوی دیگر در زمان اوج نیاز به آبگرم، آب در آبگرمکن های گازی سریعتر از برقی گرم می شود.

4. آبگرمکن را در نزدیکی آشپزخانه نصب کنید. آشپزخانه محلی است که آب داغ زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت نزدیک بودن آبگرمکن به آشپزخانه، مسیر حرکت آب گرم کاهش یافته و در نتیجه اتلاف حرارت در خط لوله انتقال کاهش می یابد.

5. لوله های آب را بخصوص در محل هایی که در معرض هوا قرار دارد عایق کنید. برای اینکار از فوم یا نوار لوله استفاده نمایید. عایق کاری هم برای لوله های آب گرم است و هم برای لوله های آب سرد. عایق کاری سبب کاهش اتلاف انرژی و در نتیجه بهره وری انرژی در ساختمان ها می شود.

6. نشتی آب شیرها را فورا رفع کنید. در صورتی که این نشتی از شیر آب گرم باشد، برای جبران گرمای از دست رفته هزینه مالی زیادی اعمال می کند. (یک قطره در هر دقیقه، حدود 200 لیتر اتلاف آب در هفته را به همراه دارد)

7. در سیستم تاسیسات منزل در صورت امکان حلقه بازگشت آبگرم را در نظر بگیرید. اینکار زیاد هزینه بر نبوده و سبب می شود تا در زمان عدم نیاز به آبگرم، آب وارد خط لوله نشده و از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

8. در صورت استفاده از آبگرمکن های برقی، برای جلوگیری از اتلاف حرارت زیاد آن، بدنه خارجی آنرا عایق کنید.

9. در صورتی که برای مدت طولانی در خارج از منزل هستید (بطور مثال مسافرت چند روزه) درجه حرارت آبگرمکن را در پایین ترین حد ممکن قرار دهید.

10. در هر سال یکبار آب درون مخزن آبگرم کن های مخزنی را تخلیه نمایید تا رسوبات و آب کثیف درون آن تخلیه شود. اینکار سبب افزایش ضریب انتقال و در نتیجه افزایش بهره وری آبگرم کن می شود.

اطلاعات تکميلي