راه حل هایی برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل

   زندگی پر زرق و برق امروزی و گستردگی وسایل راحتی در کنار آن، باعث افزایش سر و صدای ناخواسته در داخل و یا خارج ساختمان و آزار و اذیت شنونده می شود. امروزه با حذف دیوارهای داخلی منزل به منظور بزرگتر شدن فضای داخلی و افزودن وسایل الکتریکی پر سر و صدا در محیط آشپزخانه و لوازم دیگر در جای جای منزل به افزایش آلودگی صوتی کمک زیادی کرده است.

   برای رسیدن به آرامش و کاستن از این مشکل به ذکر راه حل هایی در زیر می پردازیم ولی بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که رسیدن به یک ایزولاسیون صد در صد به خصوص اگر از لحاظ فنی در مکانی اجرا نشده باشد غیر ممکن است و تنها نکات زیر می تواند شما را برای رسیدن به یک ایزولاسیون خوب راهنمایی کند.

 

راهنمای عایق کاری صوتی :

 

  •  بستن منافذ ورود و خروج هوا

   کلیه منافذ موجود در منزل همچون منافذ موجود در سقف ها، دیوار ها نظیر اطراف جعبه تقسیم های برق، کانال ها و داکت ها، سیم ها و هرجایی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می کند توسط بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری نمایید چرا که هر منفذی می تواند باعث عبور هوا و در نهایت تولید صدا شود.

 
  •  عاق بندی پنجره ها و استفاده از شیشه های دو جداره

   تکنولوژی پنجره های دو جداره عاملی موثر در ایجاد عایق صوتی است ولی اگر در نصب آنها استانداردها اجرا نشود ممکن است خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهد. حتما از عایق بودن درست پنجره های خانه خود مطمئن شوید. درزگیری پنجره ها نیز در این زمینه بسیار مهم است.

 
  •  از ایجاد کانال های عبور صدا در دیوارها جلوگیری کنید

   در هنگام ساخت بناهای جدید، با قرار ندادن پشت به پشت کلیدهای برق و دریچه های هوا در داخل دیوارها می توانید از ایجاد مسیر انتقال صوت در دیوارها جلوگیری کنید.

 

  •  اجتناب از استفاده مصالح سخت

   در انتخاب مصالح بهتر است از به کار بردن مصالح سخت پرهیز شود زیرا این مصالح می تواند صوت را به آسانی از یک مکان به مکان دیگر انتقال دهد. از مهمترین ویژگیهای یک عایق صوتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زیاد بودن وزن ویژه
  2. نرمی طبیعی
  3. ظرفیت بالای کاهش سروصدا
  4. غیر قابل نفوذ بودن
 
  • استفاده از یک لایه انعطاف پذیر نظیر فوم منبسط شونده

   استفاده از یک لایه انعطاف پذیرنظیر فوم منبسط شونده به شما در جدا نمودن لوله ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می کنند کمک خواهد کرد.

 

  •  عایق بندی صوتی در دیوارهای سرویس بهداشتی ها

   با عایق بندی لوله های پلاستیکی تخلیه آب از انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به هنگام تخلیه فلاش تانک جلوگیری کنید. شما می توانید این کار را از طریق به کار بردن لوله های چدنی و استفاده از عایق صوتی در دیوار، انجام دهید.

 
  •  استفاده از وسایل خانگی آرام تر

   با دقت و تحقیق بیشتر در هنگام خرید وسایل برقی و انتخاب نوع کم سر و صدای آن هرچند ممکن است گرانتر باشد، کمک مطلوبی در کاهش آلودگی صوتی می کند.

   در اتصال وسایل صوتی از سه یا چهار پایه به عنوان عایق استفاده کنید. اتصال این لوازم به دیوار کار اشتباهی است و بایستی با پایه و یا طناب هایی به سقف متصل گردند.

 

  •  جدا نمودن تجهیزات صدا دار از محل های استراحت

   مهم است اتاقی که برای استراحت انتخاب می کنید، از دیگر بخش های پر سر و صدای خانه مثل آشپزخانه دور باشد. ساخت اتاق هایی مجهز به عایق های صوتی در طراحی منزل ایده مناسبی است.

 
  • استفاده از فضای سبز اطراف ساختمان

   محوطه سازی، ایجاد فضای سبز اطراف ساختمان یکی از راه های مهم در مهار آلودگی صوتی محسوب می شود.

 

  • استفاده از پوشش های جاذب صدا در کف ها، دیوارها و سقف ها  

   استفاده از پوشش های پرزدار مثل موکت در کف ساختمان می توانند از عبور صدا جلوگیری نمایند. این کار ضمن کاهش میزان انعکاس صدا، با گرفتن انرژی صوت، یک نوع عایق صوتی است که مانع از انتقال آن به طبقات پایین تر نیز می شود. حتی الامکان از بکارگیری کف پوش های سخت، مانند سرامیک، بتن و چوب خودداری نمایید.

 

  •  استفاده از مصالح آکوستیکی و عایق های صوتی

   مصالح آکوستیکی، مصالحی هستند که به منظور مقابله و تعدیل سر و صدای مزاحم در ساختمان به کار می روند. برای رسیدن به شرایط انعکاس نزدیک به صفر در دیوارها، آنها را با بلوک های مخصوص آکوستیک (عایق های صوتی آکوستیک) می پوشانند. اینگونه پوشش ها سبب می شوند، که کیفیت صدا در تمام نقاط محیط تقریبا یکسان و نزدیک به صدای اصلی باشد. اگر چنین طرحی برای اتاق خود دارید و تمایلی به صرف هزینه زیاد ندارید، می توانید از کارتن های تخم مرغ استفاده کنید . پاسخ فرکانسی و رفتار آنها تقریبآ شبیه به بلوک های آکوستیک است.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: راه حل هایی برای کاهش آلودگی صوتی