ساده ترین روش های افزایش بهره وری انرژی در یخچال ها و فریزرها

   یخچال و فریزرها از اساسی ترین تجهیزات خانه ها می باشند که وجود آن ها در هر آشپزخانه ای الزامی است. عدم توجه به نکات ریز در مورد راه اندازی و کار با آنها سبب می شود تا مصرف انرژی و در نتیجه آن هزینه های انرژی دراین تجهیزات افزایش یابد. از این رو در ذیل چند نکته اساسی در مورد یخچال ها و فریزرها ارائه شده است.

   نکات اساسی در مورد افزایش بهره وری یخچال ها و فریزرها عبارتند از:

1. کویل های درون یخچال را حداقل هر سه ماه یکبار تمیز کنید. گرد و غبار و آلودگی های تشکیل شده بر روی آن باعث می شود تا یخچال بیشتر کارکرده و انرژی بیشتری مصرف نماید.

2. دمای ترموستات یخچال را روی تقریبا 4 درجه برای محفظه نگهداری مواد غذایی تازه درون یخچال و 15- برای محفظه فریزر قرار دهید.

3. بطور مرتب فریزر را بصورت دستی برفک زدایی (آب کردن برفک) کنید. برفک تشکیل شده مقدار انرژی مورد نیاز برای سرد کردن محفظه فریزر به میزان مورد نظر را افزایش می دهد. هرگز اجازه ندهید که ضخامت برفک تشکیل شده به بیش از یک چهارم اینچ (حدود 6.5 میلیمتر) برسد.

4. از قرار دادن فریزر و یخچال در معرض نور مستقیم خورشید و یا در کنار اجاق گاز و سایر منابع حرارتی خودداری نمایید. گرما باعث می شود تا یخچال مدت زمان بیشتری برای تامین سرما کار کند.

5. مطمئن شوید که درب های یخچال و فریزر کامل در مقابل نفوذ هوا عایق هستند. برای اینکار می توانید از یک ورق کاغذ و یا اسکناس استفاده نمایید. کاغذ یا اسکناس را لای درب بسته قرار دهید طوری که نصف آن در داخل یخچال و نصف دیگر در بیرون آن باشد. سپس سعی کنید تا کاغذ را بیرون بکشید. اگر کاغذ براحتی بیرون کشیده شد، لولای درب و یا درزبندهای آن نیاز به تعمیر دارند در غیر اینصورت درز بندی آن صحیح است.

6. به محض اتمام کار درب یخچال را ببندید و از باز نگه داشتن طولانی مدت آن خودداری کنید. در هربار باز شدن درب یخچال حدود یک چهارم حجم هوای سر داخل آن خارج می شود. بنابراین از باز کردن بی جهت آن پرهیز کنید.

7. در هنگام خرید به بر چسب انرژی یخچال و فریزر توجه کنید. همچنین توجه داشته باشید که یخچال ها و فریزرهای قدیمی حدود دو یا سه برابر بیشتر از یخچال های جدید و یا با عمر کمتر از 10 سال انرژی مصرف می کنند.

8. حجم یخچال و فریزر را درست انتخاب نمایید. برای خرید ابتدا نیاز اعضای خانواده را برآورد نمایید و سپس اقدام به خرید کنید. اگر یخچال خیلی بزرگتر از میزان مورد نیاز باشد انرزی زیادی تلف می گردد.

9. تنها از یک یخچال و یا فریزر استفاده نمایید. یخچال یا فریزر اضافی هزینه بالایی را اعمال می کند. در صورت نیاز به استفاده از یخچال یا فریزر دوم، حداکثر یک یا دو روز قبل از نیاز آن را روشن کرده و بلافاصله پس از اتمام کار خاموش نمایید.

اطلاعات تکميلي