نکات ساده که باید در خرید تجهیزات به آن توجه داشت

   خرید تجهیزات جدید شاید موضوعی باشد که تمام خانواده و افراد جامعه همه روزه با آن درگیر هستند. این خریدها می تواند از جنبه های مختلفی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. اندازه تجهیزات، توان و قدرت آن ها، قیمت آنها و ... . در این میان میزان مصرف انرژی نیز از جمله مواردی است که شاید کمتر مدنظر قرار گیرد. اما جالب است بدانید که این پارامتر در واقع بر هزینه های آن تجهیز تاثیر گذار است. از این رو در مطلب حاضر برخی از نکاتی که در خرید تجهیزات مورد نیاز برای برقراری آسایش و آرامش باید مدنظر قرار بگیرند ارائه شده است.

   روش های بهبود خرید به منظور افزایش بهره وری انرژی و کاهش هزینه های آن عبارتند از:

1. این نکته را در نظر داشته باشید که پرداخت برای خرید تجهیزات در واقع سرمایه گذاری در زمینه انرژی و راندمان انرژی است. گاهی اوقات مقدار پول ذخیره شده ناشی از کاهش هزینه های انرژی، هزینه خرید را پس از چند سال باز پس می دهد.

2. همیشه راهنمای انرژی دستگاه ها را به دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که تک تک موارد را مقایسه کرده اید. مقدار انرژی مصرفی در دستگاه ها حتی در یک برند خاص گاهی بطور قابل توجه با یک پارامتر تغییر می کند.

3. در خرید تمام دستگاه ها به ظرفیت مورد نیاز خانواده توجه کنید، چه اجاق گاز و چه یخچال و یا سایر تجهیزات. هرگز برای تجهیزات با ظرفیت بیشتر و یا کمتر از میزان مورد نیاز پول پرداخت نکنید.

4. در اکثر اوقات، تجهیزات گازی (گاز طبیعی) از نظر اقتصادی خیلی به صرفه تر از انواع الکتریکی هستند. 100 تا 250 هزار تومان اختلاف قیمت در اثر ذخیره انرژی در کمتر از یک سال برگشت داده می شود.

5. تجهیزات ناکارآمد را حتی در صورت کار کردن عوض کنید. یک آبگرمکن و یا یخچال قدیمی بیش از آنچه تصور کنید هزینه بر هستند. در صورت قدیمی بودن سیستم تهویه مطبوع (بیش از 10 سال) حتما آنرا با یک سیستم جدید عوض کنید. اینکار سبب می شود تا هزینه ها تا یک سوم کاهش یابند. شایان ذکر است که از بازیافت شدن تجهیزات قدیمی حتما اطمینان حاصل نمایید.

6. در فصل ها و زمان های تخفیف خرید کنید. اکثر شرکت های تجهیزات سرمایشی و گرمایشی تخفیف های خوبی را در طول فصل های مختلف در نظر می گیرند. همچنین فروشندگان و نصب کنندگان هزینه کمتری را برای نصب دریافت می نمایند.

7. در سرمایه گذاری برای سیستم های جدید و نوین دقت کنید. برخی از نوآوری ها مانند آون های جریان همرفتی یا شیشه های دوجداره گاز آرگون صرفه جویی انرژی قابل توجهی را به همراه داشته و آسایش زندگی را به همراه دارند. اما در مقابل تجهیزات آشپزخانه های بزرگ و تجاری ممکن است فقط گران بوده و فقط حالت تزیینی و نمایشی داشته باشند.

8. حتما به برچسب انرژی و لوگوی ستاره انرژی (Energy Star) و یا سایر لوگوها مانند European EcoLabel و Energy Saving Trust Recommended توجه کنید. این برچسب ها نمایانگر این هستند که تجهیز مورد نظر در حد استاندارد انرژی مصرف کرده و از نظر بهره وری انرژی و راندمان انرژی بسیار مناسب هستند.

9. فراموش نکنید که در مورد گارانتی، خدمات پس از فروش و هزینه های نصب و ارسال سوال بپرسید.