روشهای ساده برای افزایش بهره وری انرژی در ماشین های ظرفشویی

   ماشین های ظرفشویی که اخیرا در آشپزخانه ها جای خود را باز کرده اند از جمله تجهیزات انرژی بر در آشپزخانه ها بشمار می آیند. گرچه در برخی از خانه ها این دستگاه نقش تزیینی داشته باشد اماچه در این خانه ها و چه در خانه های پرمصرف، دانستن نکاتی در مورد نحوه استفاده و راه اندازی بهینه این سیستم ضروری به نظر می رسد. از این رو برخی از روش های ساده و مناسب در ذیل ارائه شده اند.

   روش های ساده برای افزایش بهره وری ماشین های ظرفشویی عبارتند از:

1. هنگام خرید ماشین ظرفشویی به بر چسب انرژی آن توجه نمایید و مدل های بهینه تر آن را خریداری نمایید. در صورت امکان مدل هایی که دارای امکان شستشو با هوا هستند و یا دارای تنظیم شستشو در شب هستند را انتخاب کنید. این مدل ها تا 10 درصد صرفه جویی انرژی را بهمراه دارند.

2. قبل از قرار دادن ظرف ها درون ماشین ظرفشویی ابتدا ظرف ها را تمیز کرده و با آب سرد آب بکشید. از سیکل پیش شویی در ماشی های ظرفشویی به هیچ وجه استفاده نکنید.

Untitled0_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 

3. در صورتی که حجم ظرف های موجود کمتر از گنجایش ماشین ظرفشویی باشد از روشن کردن آن خودداری نمایید. چراکه در هر بار روشن شدن ماشین ظرفشویی چندین گالن آب داغ مصرف می شود. و نکته قابل توجه این است که مقدار مصرف آب و انرژی در هر دو حالت کامل بودن ظرفیت و یا کمتر از ظرفیت بودن آن به یک میزان است.

4. از کمترین زمان برای شستشو استفاده کنید. در این حالت از سیکلی که کمترین زمان شستشو و بهترین پاک کنندگی ظرف ها را بهمراه دارد بهره ببرید. سیکل های زمانی کوتاه آب گرم و انرژی کمتری مصرف می کنند.

5. در صورت امکان از سیکل خشک کن هوا استفاده نمایید. این حالت سبب کاهش 15 تا 50 درصدی هزینه های جاری ماشین ظرفشویی می شود.

6. در صورت وجود فیلتر در ماشین ظرفشویی، بطور مرتب آنرا تمیز کنید.

7. با این ایده که  فرآیند پیش تمیز کاری ظرف ها خیلی به بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی کمک می کند، خود رااذیت نکنید. تمیزکاری ظرف ها در حد معمول برای ماشین ظرفشویی کافی است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان