پدیده جهانگرمایی

   گرم شدن زمین که تمام کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و بر این اساس به جهان گرمایی ملقب شده است، امروزه نه تنها اقلیم شناسان، بلکه عموم افراد جامعه را درگیر کرده است. 

   جهان گرمایی پدیده ای است که طی آن، دمای میانگین اقیانوس ها و هوای نزدیک زمین به شکل روزآمد بالا می رود و براساس داده های مستدل علمی طی قرن بیستم، این دمای میانگین حدود یک درجه بالا رفته است و با همین اوضاع، در قرن ۲۱ مقدار افزایش دما حدود یک و نیم درجه خواهد شد. وقتی اهمیت این یک و نیم درجه بالا رفتن دمای میانگین کره زمین مشخص می شود که به اختلاف دمای منفی نیم و مثبت یک که اختلاف دمای یخ و آب را نشان می دهد توجه شود

   این مقدار دما می تواند تا آخر قرن ۲۱ به ذوب شدن یخ های قطبی بینجامد که در نتیجه آن سطح آب های آزاد در زمین بالا می آید و در نهایت بخش های زیادی از کره زمین (شامل شهرهای مهمی مثل لندن، پاریس،آمستردام و سیدنی…)یا کشور هایی چون مالدیو و بخش های بزرگی از بنگلادش وکشورهای ساحلی دیگر زیر آب رفته و محو می شوند. جدا از بالا آمدن سطح آب ها، افزایش تاریکی جهانی (که به دلیل افزایش غبار های جهانی است)، کاهش میزان بارندگی و کاهش ذخیره آب های شیرین و قابل شرب در سراسر جهان و بسیاری از پدیده های دیگر می تواند حاصل همین یک درجه بالا رفتن دمای کره زمین باشد. فقط یک درجه دما که حاصل پدیده ای به نام جهان گرمایی است. البته این جهان گرمایی چیزی نیست که خودبه خود به وجود آمده باشد.

   در حقیقت جهان گرمایی کاملا به رفتار های انسان ها مرتبط است. این پدیده به شکل مستقیم به نوع و شیوه زندگی ما انسان ها ربط دارد. در هر لحظه، مقدار زیادی از گازهای گلخانه ای به جو زمین وارد می شود. گاز های گلخانه ای، گاز هایی هستند که اثر گلخانه ای را تشدید می کنند؛ اثری که طی آن جذب و انتشار نور فروسرخ (گرما) خورشید تشدید می شود و در نهایت دمای لایه های پایینی جو یک سیاره یا سطح آن سیاره بتدریج بالا می رود. چنین پدیده ای را در سیاراتی دیگر همچون سیاره زهره بوضوح دیده ایم؛ اما در سیاره زمین، مشاهده آن کمی طول کشید و از میانه های قرن ۲۰ به این سو مورد توجه جدی دانشمندان قرار گرفت. امروزه دانشمندان معتقدند به ترتیب گازهای بخار آب (۳۶ تا ۷۰ درصد تاثیر) دی اکسید کربن (۹ تا ۲۶ درصد تاثیر)، متان (۹ ـ۴ درصد) و در نهایت ازن (۷ ـ ۳ درصد) بیشترین اثر را در ایجاد پدیده گلخانه ای و گرم شدن زمین دارند. طی دوره انقلاب صنعتی، تولید دی اکسیدکربن و متان و گازهایی چون ازن یا CFC ها رواج یافت و حد تاثیر گذاری آن را بشدت بالا برد.

 .

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آشنایی با پدیده گرم شدن زمین