تأمین ایمنی در سیستم های لوله کشی

   برای تأمین ایمنی در سیستم های لوله کشی، احساس نیاز به تکیه گاه (Support) و مهارکننده (Restraint) همیشه حس می شود. در حقیقت پلی یورتان و پشم سنگ نقش غیر قابل انکاری را در ایمن نمودن این سیستم ها ایفا می نمایند. تکیه گاه ها جذب کننده وزن سیستم و کاهش دهنده تنش در سیستم می باشند. آن ها همچنین مقدار افتادگی و شکم دادن (Sag) را در لوله کاهش می دهند که این خود باعث حفاظت از اتصالات جوشی و پیچی و همچنین از بروز نشتی (Leakage) در سیستم نیز جلوگیری به عمل می آورد.

تکیه گاه ها نیروهای وارده بر نقاط انتهایی نظیر نقاط اتصال به نازل های تجهیزات را نیز کاهش می دهند. در این میان مهار کننده ها نیز حرکات ایجاد شده در لوله را جهت میدهند و از حرکات اضافی جلوگیری می نمایند. منشأ ایجاد این حرکات دما و نیروی وارد بر سیستم نظیر باد و زلزله و جریان سیالات در لوله ها است.

 

پلی یورتان

-یورتان.jpg

 

   پلی یورتان نام عمومی پلیمرهایی است که در ساختار شیمیایی آن ها گروه - NHCOO - وجود دارد. این نوع پلیمر از طریق واکنش افزایشی مونومرهایی که در ساختار خود دارای گروه های ایزوسیانات هستند و با ترکیباتی که هیدروژن فعال، مثل گروه هیدروکسیل در ساختار خود دارند تشکیل می شوند. پلی یورتان ها محدوده وسیعی از خواص، مواد ترموست بسیار سخت تا الاستومرهای نرم، را پوشش می دهند. مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی و مقاومت عالی در برابر نفوذ حرارت، برودت، رطوبت و صدا و نیز سبک بودن و خاصیت ارتجاعی بالا باعث شده است تا از این محصول در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ساختمان در سراسر جهان، استفاده گسترده ای شود.

پلی یورتان ها در اشکال مختلف مانند فراورده های فوم، فیلم، الاستومرها، پودرها، مایعات و امولسیون ها و در موارد گوناگونی مثل ماستیک ها، چسب ها و روکش ها قابل تولید هستند. از میان محصولات تولید شده از پلی یورتان ها می توان به انواع فوم، ساپورت و پلی یورتان پاششی و تزریقی اشاره کرد که بیشترین حجم مصرف در سال 2013 را داشته اند.

 

پشم سنگ

-سنگ-پتویی-ایزوبلانکت.jpg

   پشم سنگ در گروه عایق های حرارتی و از الیاف معدنی بوده، ماده ای غیر ارگانیک و غیر فلزی است که از سنگ های آتشفشانی دولومیت و بازالت تشکیل می گردد. سنگ بازالت و دولومیت به همراه درصدی از سرباره به عنوان روان کننده ذوب در دمای 1500- 1300 درجه سانتی گراد ذوب می گردد. آنگاه مواد مذاب بدست آمده با روش های ویژه ای به الیاف بسیار ضعیف تبدیل شده که شبکه ای در هم تنیده به نام پشم سنگ را فراهم می سازد. انواع محصولات پشم سنگ عبارتند از:

1- عایق تخته ای بدون پوشش و یا با پوشش فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت

2- عایق پتویی یک طرف توری یا دو طرف تور سیمی گالوانیزه

3- عایق لحافی با پوشش فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت

4- عایق لوله ای بدون پوشش و یا با پوشش فویل آلومینیوم مسطح و یا کاغذ کرافت

5- پشم خام فله

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: ایمنی در سیستم های لوله کشی
  • سازمانهاي وابسته: صنایع