پشم سنگ و سرباره

   پشم سنگ که ماده اولیه آن مخلوط سنگ بازالت- کک و مواد زائد ذوب آهن است. این مخلوط در حرارت بالای 1500 درجه ذوب می شود. سنگ بازالت از گروه سنگ های آذرین و بازمانده فعالیت های آتشفشانی است، مخلوط مذاب از کوره خارج شده و از طریق چرخش چرخ های سانتریفیوژهای سریع به درون تولید الیاف پشم سنگ پرتاب می شود. مقاومت پشم سنگ در مقابل آتش زیاد بوده قابل اشتعال نیست. ممکن است درصد خلوص محصول آن به دلیل رکه ای بودن مواد اولیه اندکی متغیر باشد.

   پشم سرباره از مشتقات و محصولات هماتیت بوده که از کوره بلند به دست آمده و دارای خواص و درصد خلوص یکنواخت در تمام محصولات می باشد که از مزایای عمده این محصول است.

   الیاف پشم سنگ غیر آلی هستند به منظور تأمین اکسید کلسیم مورد نیاز در آنالیز الیاف، اکسید کلسیم به صورت سنگ آهن به کوره شارژ می شود.

   پشم سرباره در کشورهای صنعتی جزو پرمصرف ترین عایق های معدنی بوده که درصد کم سیلیس آن باعث رشته رشته شدن الیاف عایق می گردد. نوک الیاف آن کروی شکل بوده که به همین دلیل باعث خراش و تحریک پوستی نمی شود و به دلیل ریز بودن ذرات آن عایق الکتریسیته نیز می باشد، بازگشت آن به طبیعت سریع انجام می شود و نهایتاً جهت تولید انواع مختلف آن عایق از یک چسبنده لاتکس رزینی گرما سخت به نام فنولیک استفاده می شود.

خواص کلی عایق های پشم سنگ و سرباره

   یکی از مهم ترین ویژگی های این عایق ها ایستایی آن در برابر آتش است. مشعل نمی شود و در نتیجه به عنوان نوعی حفاظ در برابر آتش شناخته شده است. سازه های فلزی در ساختمان ها هنگام بروز حریق در نتیجه جذب حرارت زیاد و داغ شدن مقاومت مکانیکی خود را از دست داده و بر اثر نرم شدن تغییر شکل می دهند، این پدیده باعث فروریختن کل سازه می شود. برای جلوگیری از این مسأله، سازه های فلزی و مخصوصاً ستون های ساختمان را با روش های مناسب به وسیله عایق های پشم سنگ و سرباره عایق کاری می کنند و بدین ترتیب در صورت تداوم حریق می توان سازه را به صورت ایمن تا زمان پیش بینی شده محافظت نمود.

   الیاف این عایق ها در برابر شعله مستقیم آتش تا 4 ساعت مقاومت می کنند. نقطه ذوب این الیاف بیش از 1000 درجه سانتیگراد است و توانایی کار مداوم در دامنه دمایی 150- تا 700+ درجه سانتیگراد را دارند. این عایق ها غیر قابل حل، پایدار و و واکنش غیر راکتیو دارند. از نظر شیمیایی خنثی بوده و ضد پوسیدگی می باشند. حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند و دافع آب و غیرنمناک هستند و رطوبت هوا را جذب نمی کنند. الیاف پشم سنگ و سرباره ذاتاً استریل هستند و این نوع عایق محیط مناسبی برای رشد قارچ و باکتری و حشرات موذی نیست. برای تمامی انواع رایج این عایق ها هدایت حرارتی را پایین می آورند و عایق مناسبی هستند. از نظر ترمودینامیکی انرژی حرارتی همواره تمایل دارد از طریق یک، دو و یا سه پدیده همرفت، هدایت و تابش از منبع گرم به سمت منبع سرد جریان یابد. این جریان انرژی حرارتی تا وقتی ادامه می یابد که هر دو منبع به یک دمای واحد که آن را دمای تعادل می نامند برسند. عمل عایق حرارتی بدین گونه است که از انتقال انرژی حرارتی از هر سه طریق فوق جلوگیری می کند و در نهایت جریان انرژی قطع می شود یا به حداقل می رسد این خصوصیت مبنای صرفه جویی در مصرف انرژی به وسیله عایق کاری است.

دوام

    برخلاف برخی از فوم های پلیمری که دوام چندانی ندارند و به مرور زمان شکل و کیفیت خود را از دست می دهند. این عایق ها کهنه یا خراب نمی شوند و یژگی های خود را به عنوان عایق مؤثر حرارتی سال ها و حتی به مدت طول عمر ساختمان حفظ می کنند.

ویژگی آکوستیکی

   عایق های صوتی حرارتی پشم سرباره و پشم سنگ از دو طریق به کاهش صدا کمک می کنند، با کاهش صدا در میان اجزای تشکیل دهنده سازه و یا جذب صدا در سطح. افت انتقال صدا عبارت است از کاهش انرژی صوتی هنگام عبور از دیوار، کف، بام و ... که در مجموع از خصوصیات محیط مادی است.

   جذب صدا عبارت است از کاهش انرژی صوتی هنگامی که صدا از سطح منعکس می شود. ضریب جذب صدا با عددی بین صفر و یک بیان می شود. اگر سطحی هیچ صدایی را جذب نکند، ضریب جذب صفر است. اگر 100% صدا جذب شود ضریب برابر با یک می شود.

اطلاعات تکميلي