رونق نفت و گاز طبیعی عامل افزایش انتشار متان

   همانند دی اکسید کربن، متان یکی از مهمترین گازهای گلخانه ای است. بعد از یک دوره رکود در سال 2000، غلظت متان در اتمسفر در سال 2007 مجدداً افزایش یافت. تاکنون، علت ها نامعلوم بوده اند. با توجه به تحقیقات اخیر در مورد آب و هوا، حداقل 40% افزایش از افزایش تولید نفت و گاز طبیعی در نیمکره شمالی ناشی می شود.

   نسبت متان از نفت و گاز طبیعی با توجه با اندازه های عمودی غلظت اتان و متان بین زمین و بالاترین لایه های اتمسفر زمین مشخص می شود. به غیر از متان شکل گرفته در اعماق لایه های سنگ ها در دمای بالا که در نتیجه تولید نفت و گاز طبیعی به اتمسفر منتشر می شود، نشرهای مربوط به موجودات زنده توسط فرآیندهای غیرهوازی از دلایل دیگر هستند. اتان، همانند متان یک هیدروکربن و یکی از مهمترین ترکیبات در گاز طبیعی است. در قضیه تولید متان از موجودات زنده، هیچ اتانی تولید نمی شود.

   این تحقیقات بر پایه اندازه گیری های بلند مدت هستند. اندازه گیری ها نشانگر غلظت زمینه متان و اتان در هر دو نیمکره زمین است. با وجود اینکه تحقیقات یک رابطه بین اتان و متان، که یک افزایش ناگهانی در غلظت هر دو گاز از 2007 به بعد را نشان می دهد، یک افزایش مجدد مشابه فقط برای متان توسط تیم تحقیقات مشاهده شده است. محققان با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام نتیجه گرفتند که حداقل 40% متان در کل جهان مربوط به بخش گاز و نفت و انتشارهای اتفاق افتاده در نیمکره شمالی می شود.

آیا گاز طبیعی برای آب و هوا نسبت به زغال سنگ بهتر است؟

   تا زمانی که به طور کامل از منابع انرژی تحدید پذیر استفاده شود، گاز طبیعی بهترین جایگزین برای زغال سنگ است زیرا که مقدار کربن دی اکسید آن نصف زغال سنگ است.

اطلاعات تکميلي