عوامل موثر در انتخاب مدل کمپرسور

   بعد از مشخص شدن نوع کمپرسور، می توان با توجه به موارد زیر مدل آن را نیز تعیین کرد:

  1. ظرفیت - مقدار حرارتی كه باید به‌وسیله سیستم در تبخیر كننده مبادله شود. مقدار این حرارت به دبی وزنی مبرد و آنتالپی ورودی و خروجی مبرد به اواپراتور (تبخیر كننده) بستگی دارد .
  2. درجه حرارت - تبخیر درجه حرارت لازم برای مبرد كه حرارت را از ماده واسطه انتقال حرارت، كه بایستی سرد شود، جذب می كند.
  3. درجه حرارت چگالش - درجه حرارت لازم برای مبرد جهت پس دادن حرارت به ماده ای كه باید تقطیر شود.
  4. مبرد - نوع مبرد در انتخاب كمپرسور نیز نقش دارد در كاتالوگ ها كمپرسورها را براساس نوع مبرد تقسیم بندی نموده اند.
  5. مادون سرد كردن مبرد تقطیر شده مادون سرمایش سبب افزایش پتانسیل اثر تبرید می گردد. این عمل از طریق كاهش درصد مایعی كه در هنگام انبساط دچار تبخیر ناگهانی می گردد انجام می شود. مادون سرمایش ممكن است در یك چگالنده در یك مادون سردكننده خارجی و یا در یك مبدل مكش مایع انجام پذیرد. به ازای هر درجه ای از مادون سرمایش، ظرفیت کمپرسور حدود 0/5 % افزایش می یابد كه این افزایش ناشی از افزایش اثر تبرید در هر كیلوگرم از جریان مبرد است .
  6. فرا گرم كردن گاز مكش - در یك مبدل مكش مایع ، مافوق داغ كردن را می توان با گرفتن حرارت توسط لوله های سمت خارجی فضایی كه سرد می شود و یا به وسیله یك اواپراتور كه در داخل فضای سرد شونده قرار دارد، انجام داد. كمی مافوق داغ كردن گاز، باعث افزایش ظرفیت كمپرسور می شود.
  7. افت های فشار خط مبرد -  كمپرسورها باید به نحوی انتخاب شوند كه بر مقاومت‌های موجود در مسیر جریان غلبه كرده و دبی لازم را تهیه نماید. برای تهویه مطبوع معمولی، افت تقریبی مجاز سیستم لوله کشی معادل 10 درجه سانتی گراد در مسیر لوله مکش و مقدار این افت در خط تخلیه گاز مایع نیز 1 درجه سانتی گراد است.
  8. محدودیت های عملی - سازندگان كمپرسور ها، محدودیت‌های عملی آن‌ را مشخص می سازند. حدود ظرفیت ها را می توان از طریق جدولی خاص ارائه نمود. همچنین ممكن است محدودیت‌هایی از نظر درجه حرارت مكش، مافوق داغ شدن ، نسبت تراكم ، درجه حرارت تخلیه، سرعت كمپرسور توان یا سرمایش مؤثر نیز موجود باشد.
  9. دفع حرارت - به منظور انتخاب كندانسور كه با كمپرسور مطابقت داشته باشد، مقدار دفع حرارت كمپرسور باید معلوم باشد. این مقدار حرارت یا به وسیله سازنده كمپرسور اعلام می گردد یا با ضرب كردن ظرفیت در ضریب دفع حرارت ، به طور تقریبی تخمین زده می شود. دفع حرارت بستگی به توان ترمزی كمپرسور تحت شرایط مورد نظر دارد. اگر مقدار حرارت انتقال داده شده به هوای محیط كمتر باشد، از سرد كننده آبی یا روغنی استفاده می شود .


اطلاعات تکميلي