سیستم خنک کننده کمپرسور

   كمپرسورها به دو دلیل اصطكاك بین قطعات متحرك و افزایش درجه حرارت ناشی از تراكم بخار باید خنک شوند. خنك كردن كمپرسور به منظور جلوگیری از كاهش كارآیی كمپرسور و همچنین نگهداری كیفیت روغن و روغن كاری است.    

   روغنی كه برای روغن كاری به گردش در می آید، وسیله خوبی برای جـــذب و دفع گرمــا است؛ به همین جهت در بعضی از كمپرسورها خنك كننده مخصوص بــرای روغن به كار می رود و  در بعضی از كمپرسورها سطح خارجی را پره دار می سازند تا سطح تبادل حرارتی آن را با هوا زیاد كنند و در بعضی انواع دیگر نیز از یك موتور و پنكه جهت عبور هوا بر روی كمپرسور و خنك كردن آن استفاده می شود .
    در سیستم هایی كه تقطیر مبرد به وسیله آب خنك كننده برج است، كمپرسور نیز با آب خنك می شود . برای گردش آب، محفظه ای در قسمت مجاور بالای سیلندر در نظر گرفته می شود كه به كیسه خنك كننده معروف است . كمپرسور های هرمتیك ( بسته ) كه موتور و كمپرسور در یك پوسته قرار دارند بیشتر در معرض داغی قرار دارند و معمولاً با عبور دادن بخار قسمت مكش كمپرسور با اطراف موتور گرمای آن را می گیرند .

   در اغلب سیستمهای تبرید و تهویه مطبوع ، می توان با كنترل صحیح خط تغذیه مبرد ، از ورود مبرد مایع به كمپرسور جلوگیری كرد . در بعضی از سیستم ها به دلیل عملكرد نامطلوب شیر انبساط ، تغییرات ناگهانی بار و یا به دلایل دیگر ، مقادیری از مبرد به صورت مایع وارد كمپرسور می شود كه چون مقدار آن زیاد نیست آسیب جدی به كمپرسور وارد نمی كند . با این وجود سیستمهای خاصی هستند كه به علت طراحی ویژه خود ،‌ به تناوب كمپرسور را با ماده مبرد اضافی پر می كنند . در این گونه سیستمها چرخه تبرید برای انجام یكی از كارهای زیر متناوباً معكوس می شود:

  1. تأمین گاز داغ برای برفك زدایی اواپراتور
  2. تولید گرما به منظور تسهیل جداسازی در دستگاههای یخ ساز
  3. تغییر وضعیت كاری سیستم از حالت سرمایشی به حالت گرمایشی و برعكس در پمپهای گرمایی

   این سیستمها از نظر طرز كار و تأثیری كه بر كمپرسور می گذارند تقریباً یكسان هستند . برای اینكه بدانیم واقعاً چه اتفاقی می افتد ، یك پمپ گرمایی هوایی را در نظر می گیریم . در پمپ گرمایی هر بار كه چرخه تبرید معكوس می شود ، برگشت جریان پیش می آید . در خلال چرخه سرمایش ، كویل های خارجی نقش كندانسور را ایفا می كنند و بخار داغ خروجی كمپرسور مرتباً در داخل آنها تقطیر می شود . لوله هایی كه حباب های كنترل شیرهای انبساط روی آنها بسته شده است، در این لحظه گاز داغ دارند و دمای آنها بالاست . با برگشت چرخه به حالت گرمایش ، كویل های خارجی نقش اواپراتور را به عهده می گیرند و مایع مبرد موجود در داخل آنها به خط مكش كمپرسور می ریزد . نكته مهم تر اینكه شیرهای انبساط گرمایی در حالت كاملاً باز قرار می گیرند ، زیرا لوله هایی كه حباب های شیرهای انبساط روی آنها بسته شده اند ، هنوز گرم هستند (لوله هایی كه قبلاً محتوی گاز داغ بودند). بنابراین تا هنگام برقراری كنترل مجدد توسط حباب ها ، جریان مبرد از این شیرها ادامه می یابد . مجموعه دو اثر فوق موجب برگشت مقدار قابل ملاحظه ای از مبرد از طریق خط مكش به داخل كمپرسور خواهد شد.

   از آنجایی كه برگشت متناوب جریان مبرد مایع به كمپرسور اجتناب ناپذیر است ، باید اقداماتی برای حفاظت كمپرسور انجام گیرد ، چون در غیر این صورت عمر كمپرسور تا حد زیادی كاهش می یابد . بهترین روش حفاظت كمپرسور ، تله گذاری در لوله مكش است كه دو راه برای انجام آن وجود دارد: 

  1. مایع مبرد وارد تله و داخل آن به طور كامل تبخیر می شود . روغن باقیمانده در تله نیز به طور خودكار به خط مكش بر می گردد.
  2. در این روش از یك مبدل گرمایی و یك انباره مكش استفاده می شود . مایع مبرد برگشتی پس از عبور از مبدل گرمایی به انباره مكش فرستاده می شود و از آن جا از طریق سوراخ تنظیم انباره به طور تدریجی و آهسته همراه با بخار مبرد راهی كمپرسور می شود.

اطلاعات تکميلي