کمپرسورهای پیچشی (screw compressor)

 

 

   کمپرسورهای پیچشی از دو مارپیچ تشکیل شده اند که یکی به حالت نری (male)، دیگری مادگی (female) با هم چرخش می نمایند .این مارپیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که در قسمت مکش هوا، فاصله هوایی بین آن‌ها زیاد بوده و درحین چرخش و راندن هوا به سمت خروجی این فاصله کاهش می یابد؛ در نتیجه فشار و دمای هوای ورودی در زمان خارج شدن افزایش می یابد. افزایش دمای داخل واحد تولید هوای فشرده (air end) ممکن است برای مارپیچ ها مشکلاتی را از نظر متالوژی و یا آسیب دیدگی مکانیکی ( سایش و ترک و ... ) به وجود آورد لذا همواره سعی می گردد تا دمای داخل محفظه به وسیله سیال های مناسب خنک گردد.

 

 

   سیالاتی که در کمپرسورهای پیچشی مورد استفاده قرار می گیرند عبارت‌اند از

  1. روغن
  2. آب
  3. هوا

   این سیالات به سه دلیل در کمپرسور کاربرد دارند :

  1. روغن‌کاری
  2. آب‌بندی
  3. خنک کاری

   کمپرسورهایی که سیال داخل محفظه تولید هوای فشرده آن روغن می باشد، به (oil injected) معروف می باشند. در خروجی این واحد ها همواره روغن موجود است که خود به‌ عنوان سیال مزاحم می بایست از هوای فشرده جدا گردد .
   
به دلیل اینکه هنگام خروج هوا روغن نیز از محفظه خارج می گردد، گرمای جذب شده توسط روغن از محفظه خارج می گردد که با خنک کردن و برگشت روغن خنک شده به داخل مجموعه می توان دمای محفظه را در حد ثابتی نگه داشت. از این رو کمپرسورهای پیچشی (oil injected) می توانند در یک مرحله هوا را تا 13 بار فشرده نمایند و گرمای تولید شده داخل محفظه air end  توسط روغن به مبدل حرارتی منتقل شده و در آنجا توسط آب و یا هوای محیط خنک می گردد.
هوای ورودی از فیلتر هوا و سپس از شیر ورودی (intake valve) عبور کرده و وارد محفظه air end می گردد. در اثر چرخش واحد تولید هوای فشرده توسط الکتروموتور هوای ورودی فشرده شده و به همراه روغن از خروجی air end وارد جدا کننده روغن (oil separator) می گردد  . در قسمت oil seprator فیلتری نصب شده که مانع عبور ذرات درشت روغن شده و فقط هوای فشرده از آن عبور می نماید .
پس از جدا شدن هوای فشرده از روغن هر دو سیال از واحد خنک کننده عبور کرده و پس از خنک شدن هوای فشرده برای مصرف ارسال می گردد و روغن پس از عبور از فیلتر روغن و حذف ذرات احتمالی خارجی به واحد air end بر می گردد .
کمپرسورهایی که به جای روغن داخل محفظه تولید هوای فشرده آن‌ها آب موجود می باشد، به کمپرسورهای (water injected) مشهور می باشند.

اطلاعات تکميلي