انواع فرآيندهای توليد سيمان

  روشهای مختلف تولید سیمان در این قسمت  عنوان شده و روش خشک که در حال حاضر متداول است، بطور مختصر تشریح می گردد.

تقسیم بندی فرآیندهای مختلف تولید سیمان

   فرآیند تولید سیمان با توجه به جنس مواد اولیه، نحوه آسیاب و مخلوط کردن آنها، می تواند همراه آب و یا به صورت خشک صورت گیرد. اصولاً چهار روش برای تولید سیمان وجود دارد:

  1. روش تر
  2. روش نیمه تر
  3. روش نیمه خشک
  4. روش خشک

   در روش تر و نیمه تر، خاک رس مصرفی در دستگاه دوغاب ساز، تبدیل به دوغاب می گردد. سپس دوغاب خاک رس به همراه سنگ آهک در آسیای مواد خام، مخلوط و نرم گشته و تبدیل به دوغاب با غلظت بیشتری می شود. پس از تنظیمات لازم توسط آزمایشگاه، این دوغاب به عنوان خوراک کوره مورد مصرف قرار می گیرد. در روش نیمه تر مواد خروجی از آسیاب، به صورت دوغاب است و قبل از ورود به کوره به وسیله فیلتر پرس، آب آن گرفته می شود و به صورت کیک یا آماج به کوره تغذیه می شود. در روش نیمه خشک مواد اولیه به صورت خشک با یکدیگر مخلوط گشته و به آسیای مواد خام تغذیه می گردند. مواد خروجی از آسیای مواد به صورت پودر است. قبل از تغذیه این پودر به کوره در دستگاه حبه ساز، مقداری آب روی آن پاشیده می شود و آن را به صورت آماج یا حبه در می آورد و سپس به کوره تغذیه می گردد. در روش خشک، مواد اولیه به صورت خشک وارد آسیاب می شود. پودر خروجی از آسیای مواد، پس از اختلاط و تنظیم به عنوان خوراک کوره مصرف می شود.

   مزیت اصلی تولید به روش خشک نسبت به مرطوب این است که برای پخت کلینکر، انرژی حرارتی ویژه کمتری نیاز است. با توجه به پیشرفت هایی که در فرآیند خشک در قسمت آسیاب و مخلوط سازی مواد خام صورت گرفته، استفاده از روش خشک سودمندتر و مقرون به صرفه تر است. لذا امروزه در اکثر کشورها از این روش برای تولید سیمان استفاده می شود.

 

 

اطلاعات تکميلي

اطلاعات تکمیلی فرآیند تولید سیمان