نحوه انتخاب پمپ

   پمپ وسیله‌ای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولاً حوضچه یا مخزن) فراهم می‌آورد. پمپ کاربردهای فراوان در صنعت و حتی در وسایل نقلیه دارد. به همین دلیل، انتخاب پمپ مناسب، عملی بسیار مهم است که به عواملی از جمله: سیال، دبی جریان، ویسکوزیته، دما و فشار بستگی دارد. 

سیال: مهم ترین عامل انتخاب یک پمپ برای جلوگیری از خوردگی و خستگی بیش از حد، انتخاب سیال است. سؤالاتی که باید در این قسمت مطرح شود عبارت‌اند از: ساختار شیمیایی سیال کاری چیست؟ پایداری آن چگونه است، آیا ذرات جامد معلق در مایع وجود دارد یا یک سیال خالص است؟

دبی جریان: برای انتخاب مناسب یک پمپ، نیاز به دانستن دبی جریان است که با واحد گالن در هر دقیقه (GPM) مشخص می شود، هرچند که در اصطلاحات امروزی از دبی جریان تحت عنوان "قطر اندازه گیری پمپ" نام برده می شود.

ویسکوزیته: ویسکوزیته عاملی بسیار مهم در انتخاب مناسب پمپ است. سیالات با ویسکوزیته بالا، نیازمند پمپ های قدرتمند تر هستند.

دما: دمای سیال کاری بسیار مهم بوده و باید بدانیم چقدر این سال داغ است. در نظر گرفتن دما، باعث انتخاب مناسب جنس سازنده پمپ می شود.

فشار: عامل مهم دیگر برای در نظر گرفتن، دانستن فشار کاری در ورودی و خروجی پمپ است.

  • استفاده از نمودارهای تهیه شده توسط سازنده

   یکی از راهکارهای مناسب برای انتخاب پمپ، نگاه کردن به منحنی های توان پمپ است که توسط تولید کننده تهیه شده است. این نمودارها، توان پمپ بر حسب جریان و فشار را نشان می دهند. در این نمودارها، دبی و افت هد بر حسب (FEET) نشان داده شده اند. همچنین در سمت راست افت هد بر حسب (PSI) نیز نشان داده شده است. (شکل 1)

   برای خواندن منحنی پمپ، نیاز به دانستن بیشترین فشار و بیشترین دبی جریان مورد نیاز در سیکل کاری است. در نهایت با دانستن این مقادیر و اتصال آن ها، نقطه ای یافت می شود که هر منحنی توان پمپی که بالای این نقطه باشد، شرایط مطلوب را ارضا می کند. (در مثال نشان داده شده در شکل 2، بیشترین فشار مورد نظر 35 PSI و بشتری دبی جریان مورد نیاز 50 GPM در سیکل کاری است)

   سازندگان پمپ ها، در روی این نمودارها، نقاطی را نمایش می دهند که به آن ها اصطلاحاً "نقاط شیرین" یا (BEP) گفته می شود. در این نقطه عملکرد پمپ بیشینه است و در وسط منحنی توان پمپ قرار دارد.

   در صورتی که نقطه کاری مورد نظر یافته شد و بیش از یک پمپ توانایی ارضای شرایط مطلوب ما را داشت، بهتر است پمپی را انتخاب کنیم که نقطه بیشینه آن با نقطه کاری، هم راستاتر باشد.

   در شکل ضمیمه شده 3، هر سه پمپ توانایی ارضای شرایط کاری را دارند، بنابراین پمپ B را به دلیل اینکه نقطه بیشینه دقیقاً بالای نقطه کاری است، انتخاب می کنیم.

 

اطلاعات تکميلي