دمای کاری

   دمای کاری دمایی است که یک وسیله الکتریکی یا مکانیکی در آن دما کار می‌کند. دستگاه در محدوده دمای مشخصی که به کاربرد و کار دستگاه و گستره دمای کاری حداقل به دمای کاری حداکثر (دمای کاری پیک) وابسته است، به‌صورت بهتری کار می‌کند. بیرون از گستره دمایی مورد ایمن، دستگاه نتیجه درست نمی‌دهد. دستگاه‌های ارتشی و هوافضایی معمولاً در گستره دمایی بزرگ‌تری نسبت به دستگاه‌های صنعتی دارند. معمولاً دستگاه‌های تجاری کوچک‌ترین گستره دمایی را دارند.

محدوده

   معمولاً دستگاه‌ها در محدوده‌های زیر کار می‌کنند:

  1. تجاری: 0 تا 70 درجه سانتی‌گراد
  2. صنعتی: 40- تا 85
  3. نظامی: 55- تا 125

   بااین‌وجود، بسیاری از تولیدکنندگان، دمای کاری خاص خود را تعریف می‌کنند؛ بنابراین هنگام خریدن یک دستگاه باید به‌دقت اطلاعات آن دستگاه بررسی شود.

   استفاده از دستگاه در طیف دمایی مناسب تحت شرایط مختلف تعیین‌کننده، باعث می‌شود دستگاه به‌درستی کار کند. این شرایط، دمای آستانه (Thereshold) را تعریف می‌کنند که حداکثر دمای کاری نرمال است. دمای دیگر، حداکثر دمای کاری است که در بیشتر از آن، دستگاه کار نمی‌کند. بین این دو دما، دستگاه بدون سطح پیک کار می‌کند. برای مثال، یک مقاومت دمای آستانه 70 درجه و دمای حداکثر 155 درجه دارد.

   برای دستگاه‌های الکتریکی، دمای کاری ممکن است با دمای اتصال Tj نیمه‌رسانا در دستگاه مطرح شود. دمای اتصال تحت تأثیر دمای محیط است . برای مدارهای یکپارچه، با رابطه زیر بیان می‌شود:

Tj=Ta+PD*Rja

   در این رابطه Ta دمای محیط (درجه سانتی‌گراد)، PD مقدار اتلاف توان در مدار یکپارچه (وات) و Rja مقاومت حرارتی اتصال به محیط (درجه سانتی‌گراد بر وات) است.

اطلاعات تکميلي