بار، ظرفیت و نگهداری کندانسور

کندانسورها بطور کلی به سه نوع دسته بندی می شوند که این دسته بندی ها بر اساس نحوه ایجاد خنک کاری در کندانسورها می باشد. در كندانسورهاي هوايي از هوا به عنوان عامل تقطير استفاده مي كنند در حالي كه در كندانسور هاي آبي براي تقطير مبرد از آب استفاده مي شود. در هر دو كندانسور حرارت دفع شده به وسيله مبرد، دماي عامل تقطير را افزايش مي دهد. در كندانسورهاي تبخيري، هم هوا و هم آب مورد استفاده قرار مي گيرد. گرچه در كندانسورهاي تبخيري، دماي هواي عبوري مقداري افزايش مي يابد اما تقطير مبرد عمدتا از تبخير آب پاشيده شده بر روي كندانسور ناشي مي شود و وظيفه هوا افزايش شدت تبخير با دفع بخار آب حاصل از تحول تبخير مي باشد.

بار كندانسور:

مقدار حرارت دفع شده در كندانسور مجموع حرارت جذب شده در اواپراتور و حرارت معادل كار تراكمي كمپرسور است و هرگونه جذب حرارت از محيط به وسيله بخار مكش نيز قسمتي از بار كندانسور را تشكيل مي دهد. با توجه به اين كه كار تراكمي به ازای واحد ظرفيت تبريد به نسبت تراكم بستگي دارد، مقدار حرارت دفع شده در كندانسور به ازای واحد ظرفيت تبريد، با شرايط كاري سيستم تغيير مي كند. همچنين مقدار حرارت تراكمي تا اندازه اي به طرح كمپرسور بستگي دارد و در كمپرسور هاي بسته كه با جريان بخار مكش خنك مي شوند به دليل جذب حرارت اضافي به وسيله گاز مبرد از موتور، حرارت تراكمي از كمپرسور باز بيشتر مي باشد. بعضي از توليد كننده هاي كمپرسور ها كل حرارت دفع شده به وسيله كمپرسور را در كاتالوگ محصول ارایه شده كارخانه قيد مي كنند. با دسترسي به چنين جداولي مي توان اطلاعات تهيه شده در آن ها را به عنوان مبناي محاسبه و انتخاب كندانسور در نظر گرفت . در صورتی که حرارت تولید شده به وسیله کمپرسور در دست نباشد می توان با ضرب نمودن ظرفیت آن در ضریبی مناسب از جداول بار کندانسوررا تخمین زد

ظرفيت كندانسور :

با توجه به اينكه انتقال حرارت از سطوح كندانسور به وسيله هدايت انجام مي شود، ظرفيت كندانسور تابعي از معادله انتقال حرارت مي باشد :

QC =A U TD

كه : QC ظرفيت كندانسور بر حسب كيلووات، A مساحت سطوح كندانسور بر حسب متر مربع، U ضريب كلي انتقال حرارت بر حسب كيلووات بر متر مربع بركلوين و TD اختلاف دماي متوسط لگاريتمي بين مبرد تقطير شونده و عامل تقطير برحسب درجه كلوين مي باشد. با ثابت بودن مقدارU، ظرفيت كندانسور با مساحت سطوح آن و اختلاف دماي بين مبرد و عامل تقطير نسبت مستقيم دارد. و در يك كندانسور به خصوص كه مساحت سطوح و ضريب U مشخص است ظرفيت با اختلاف دماي بين مبرد و عامل تقطير نسبت مستقيم خواهد داشت. بعلاوه با ثابت نگهداشتن دماي متوسط عامل تقطير، ظرفيت كندانسور تنها با افزايش يا كاهش دماي تقطير،تغير پيدا مي كند.

 

افزايش مقدار و دماي عامل تقطير :

حرارت دفع شده به وسيله مبرد تقطير شونده هم در كندانسور هوايي و هم در كندانسور آبي، دماي عامل تقطير را افزايش مي دهد. بنابراين افزايش دماي عامل تقطير در عبور از كندانسور با بار كندانسور نسبت مستقيم و با مقدار و گرماي ويژه عامل تقطير نسبت عكس دارد.

 

نگهداري كندانسور و برج خنك كن

به طور كلي كندانسورهاي هوايي به غير از روغن كاري منظم ياتاقان فن و موتورشان به نگهداري كمتري نياز دارند ولي پره هاي فن و سطوح تقطير بايستي به طور مرتب از نظر تجمع گرد و غبار و ساير مواد زاید خارجي بررسي گردند و براي حصول راندمان بالا تميز نگه داشته شوند. هر نوعي از كندانسورهاي آبي در معرض خطر رسوب گيري لوله ها، خوردگي و رشد جلبك و باكتري در سطوح خيس مي باشند. مي توان مورد اخير را با تميز نمودن متناوب سطوح لازم با اسيدهاي مختلف موجود كنترل نمود. مي توان رسوب هاي موجود بر روي لوله هاي كندانسور را با استفاده از تركيبات اسيدي تاييد شده كه گاهي به صورت مايع يا پودر در دسترس مي باشند از بين برد. بدين منظور بعد از تخليه آب تشتك كندانسور، آن را با آب تازه پر مي نمايند و ماده تميز كننده را به آن مي افزايند سپس پمپ را روشن مي كنند تا ماده تميز كننده تا تميز شدن سيستم در آن جريان يابد. در اين هنگام تشتك را مجددا تخليه مي نمايند، آن را مي شويند و قبل از اين كه سيستم شروع به كار نمايد آن را با آب تميز پر مي كنند. شايان ذكر است كه تركيبات رسوب زدا خاصيت اسيدي دارند و نبايد با گياهان و گل ها يا سطوح رنگ شده تماس يابند بنابراين معمولا براي به حداقل رساندن خطرات احتمالي ناشي از وجود محلول در جريان هواي برج معمولا افشانك هاي برج را باز مي كنند. در صورتي كه رسوب گيري سريع لازم باشد از محلول 18% اسيد مورياتيك استفاده مي كنند. ولي از اسيد مورياتيك تنها در لوله هاي كندانسور مي توان استفاده نمود و نبايد از پمپ سيستم براي به جريان انداختن آن بهره جست. بدين منظور معمولا از پمپ كوچكي با پروانه مقاوم در مقابل اسيد (برنج يا پلاستيك) استفاده مي كنند. بعد از تميز شدن كندانسور بايستي آن را با آب تميز يا با خنثي كننده اسيد پيشنهادي شست.

 

برج هاي خنك كن :

در اصل وسايل بازيابي آب مي باشند آب گرم خروجي از كندانسور به بالاي برج خنك كن پمپ مي شود و از آنجا به تشتك برج مي ريزد. هرچند برج ها مقداري انتقال حرارت محسوس از آب به هوا وجود دارد ولي تقريبا اثر خنك كنندگي تماما از تبخير قسمتي از آب اسپري شونده در برج حاصل مي گردد و حرارت لازم براي تبخير قسمت تبخير شونده آب از جرم آب باقيمانده در برج تامين مي شود و درجه حرارت جرم آب باقيمانده كاهش مي يابد. بخار حاصل از فرآيند تبخير در برج، به وسيله جريان هوايي كه توسط يك دمنده ايجاد مي شود از برج خارج مي گردد. با توجه به اينكه دما و رطوبت هواي عبوري از برج افزايش مي يابد بديهي است ميزان تاثير برج خنك كن تا حد زيادي به درجه حرارت مرطوب هواي ورودي بستگي دارد و با كاهش آن افزايش مي يابد. عوامل ديگري كه عملكرد برج هاي خنك كن را تحت تاثير قرار ميدهند عبارت اند از :

1) سطح و زمان تماس آب و هوا

2) سرعت هواي عبوري از برج

3) جهت جريان هوا نسبت به سطح تماس آب

سطح تمامي آب با هوا شامل :

1)   سطح آب در تشتك برج

2)   كليه سطوح خيس شده در برج

3)   سطح كل قطرات آب پاشيده شده در برج مي باشد

اطلاعات تکميلي

  • منبع: اسناد شرکت سامان انرژی
  • منابع پيشنهادي: samanenergy.ir
  • حوزه کاربرد: کندانسور