سنسورهای تماسی و غیرتماسی

   سنسور المان حس کننده ای است که کمیت های فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به کمیت های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل می کند.

 

  • سنسورهای بدون تماس

   در صنعت و خطوط توليد بسياري مواقع شما نياز به حسگرهایي داريد که موقعيت (بودن يا نبودن) چيزي در یک پروسه یا خط تولید را حس کنند و به کمک یک نشان دهنده یا کنترلر شمارش یا کنترلی بر روی آن داشته باشید.

   سنسورهای بدون تماس سنسورهایی هستند که با نزدیک شدن یک قطعه وجود آنرا حس کرده و فعال می شوند.

 

  • سنسورهای القایی

   سنسورهای القایی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند ومی توانند فرمان مستقیم به رله ها، شیرهای برقی، سیستم های اندازه گیری و مدارات کنترل الکتریکی مانند PLC ارسال نمایند.

 

  • مزایای سنسورهای بدون تماس
  1. سرعت سوییچینگ زیاد: سنسورها در مقایسه با کلیدهای مکانیکی از سرعت سوییچینگ بالایی برخوردارند، بطوریکه برخی از آن ها (سنسور القایی سرعت) با سرعت سوییچینگ تا 25 کیلو هرتز کار می کنند.
  2. طول عمر زیاد: بدلیل نداشتن کنتاکت مکانیکی و عدم نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و ... دارای طول عمر زیادی هستند.
  3. عدم نیاز به نیرو و فشار: با توجه به عملکرد سنسور هنگام نزدیک شدن قطعه، به نیرو و فشار نیازی نیست.
  4. قابل استفاده در محیطهای مختلف با شرایط سخت کاری: سنسورها در محیط های با فشار زیاد، دمای بالا، اسیدی، روغنی، آب و ... قابل استفاده می باشند.
  5. عدم ایجاد نویز در هنگام سوییچینگ: به دلیل استفاده از نیمه هادی ها در طبقه خروجی، نویزهای مزاحم Bouncing Noise ایجاد نمی شود.

 

  • سنسور تماسی:

این نوع سنسورها در اتصالات مختلف محرک‌ها مخصوصا در عوامل نهایی یافت می‌شوند و به دو بخش قابل تفکیک‌اند.  

  1. سنسورهای تشخیص تماس    
  2. سنسورهای نیرو- فشار

 

  • سنسورهای مجاورتی

   این گروه مشابه سنسورهای تماسی هستند، اما در این مورد برای حس کردن لازم نیست حتما با شی در تماس باشد.

inductive-proximity-sensor.jpg

   عموما این سنسورها از نظر ساخت از نوع پیشین دشوارترند ولی سرعت و دقت بالاتری را در اختیار سیستم قرار می‌دهند. دو روش عمده در استفاده از سنسورها وجود دارد:

  1. حس کردن استاتیک: در این روش محرک‌ها ثابت‌اند و حرکت‌هایی که صورت می‌گیرد بدون مراجعه لحظه‌ای به سنسورها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در این روش ابتدا موقعیت شی تشخیص داده می‌شود و سپس حرکت به سوی آن نقطه صورت می‌گیرد.
  2. حس کردن حلقه بسته: در این روش بازوهای ربات در طول حرکت با توجه به اطلاعات سنسورها کنترل می‌شوند. اغلب سنسورها در سیستم‌های بینا این‌گونه‌اند.

اطلاعات تکميلي