مزرعه موج (Wave Farms) با تکنولوژی پلامیس

   موج‌ها توسط بادهای عبوری از سطح دریا تولید می‌شوند. مادامی که رشد موج‌ها آرام‌تر از سرعت باد بالای موج باشد، انتقال انرژی از باد به امواج وجود دارد. اختلاف فشار هوا بین جهت بالادست و بادپناه قله موج همراه با اصطکاک روی سطح آب توسط باد، آب را دچار تنش برشی می‌کنند که منجر به رشد امواج می‌شود.

   ارتفاع موج با سرعت باد معلوم می‌شود. هر سرعت بادی، دارای یک محدوده واقعی در زمان یا فاصله است که در صورت رسیدن به حد، امواج بزرگ‌تر تولید نمی‌شوند. دریایی که به این مقدار حدی می‌رسد، کاملا توسعه‌یافته نامیده می‌شود.

   حرکت نوسانی در سطح بیشترین مقدار را دارد و با افزایش عمق به‌صورت نمایی کاهش می‌یابد.

   در امواج دریایی، چگالی انرژی متوسط (میانگین) به ازای واحد سطح امواج جاذبه‌ای بر روی سطح آب متناسب با مربع ارتفاع موج است. این انرژی مجموع انرژی جنبشی و پتانسیل به آزاد واحد سطح افقی است. مقدار چگالی انرژی پتانسیل و جنبشی برابر بوده و هرکدام سهم 50 درصدی در انرژی کل دارند. در موج‌های اقیانوسی، اثرات کشش سطحی قابل صرف نظرند.

 

  • مزرعه موج

   مزرعه موجی یا مزرعه توان موجی و یا پارک انرژی موجی، مجموعه‌ای از ماشین‌آلات در مکانی یکسان است که برای تولید برق از موج استفاده می‌شود. مزارع موجی می‌توانند هم در نزدیکی ساحل یا دور از ساحل باشند که در مورد دوم، مقدار تولید بیشتر است. اولین مزرعه موجی در پرتغال ساخته شد و شامل سه پلامیس (Pelamis) است.

  • مبدل انرژی موج پلامیس

   مبدل انرژی موج پلامیس تکنولوژی است که از حرکت امواج سطحی اقیانوس برای تولید برق استفاده می‌کند. این ماشین از بخش‌های متصل‌به‌هم ساخته‌شده که با عبور موج خم و منعطف می‌شود. همین حرکت در نهایت منجر به تولید برق می‌شود.

   پلامیس اولین ماشین بیرون ساحلی تولید برق از موج است.

Attenuator-Wave.jpg

  • اصول کار پلامیس

   پلامیس یک مبدل تقلیل دهنده انرژی موج است. این ماشین به منحنی‌های موج بیش‌تر از ارتفاع آن واکنش نشان می‌دهد. هر موج قبل از شکست، شکل انحنای مشخصی به خود می‌گیرد و همین امر محدوده حرکت ماشین را محدود و مشخص می‌کند.

 

اطلاعات تکميلي