ابزار دقیق (Instrumentation) چیست؟ انواع و دسته بندی ابزار دقیق

   ابزار دقیق در حقیقت زیر ساخت یک سیستم کنترل و اتوماسیون را تشکیل می دهند و شامل ابزاری نظیر: انواع کنترلر، نشان دهنده، ترانسمیتر، رکوردر و... می باشند که این ابزار وظیفه اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی نظیر دما، فشار، فلو، سطح مایعات و ... را در پروسه های صنعتی به شکلی دقیق بر دوش دارند. ابزار دقيق را مي توان به دو صورت دسته بندي كرد يكي از نظر نوع عملکرد این ابزار برای مثال ابزاری که عمل کنترل دما یا فشار و رطوبت و یا سطح را بر عهده دارند به كنترلر مشهورند و به همین ترتیب ابزار نمایش این مقادیر که به ایندیکیتور یا نمایشگر معروفند و ابزار انتقال اطلاعات مقادیر برای مثال فشار، فلو، دما و سطح به صورت سیگنال های استاندارد که ، ترانسميتر یا منتقل کننده نامیده می شوند.

ابزار دقیق را همچنين می توان از نظر پارامتري كه این ابزار بايستي عملياتي بر روي آن انجام دهد دسته بندی کرد برای مثال بخش های: ابزار دقیق مربوط به دما نظیر کنترلر دما، ترانسمیتر دما و ترمومتر یا نمایشگر دما، ابزار اندازه گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو، ابزار سطح سنجی یا اندازه گیری سطح مواد درون مخازن و کنترل دقیق آنها و ابزار سرعت سنجی، ابزار رطوبت سنجی و ....

در اين جا هر دو دسته بندي مد نظر قرار گرفته و در حوزه ابزار دقيق مي توان ابتدا با توجه به پارامتر مورد کنترل و اندازه گیری و یا با توجه به انتظاری كه از این ابزار وجود دارد به سراغ دسته بندي مناسب رفته ابزار مورد نیاز را به صورت دقیق انتخاب گردد.

بخش های سیستم های ابزار دقیق به ترتيب اهميت پارامتر به:

فشار ابزار دقيق، ترانسميتر فشار و دما یا پرشر : Pressure

دما یا تمپریچر: Temperature

سطح یا لول: Level

فلو یا جریان: Flow

رطوبت: Humidity

 

و از نظر عملکرد به صورت زیر طبقه بندی شده است:

میتر یا اندازه گیر یا نمایشگر: Meter

كنترلر: Controller

نشاندهنده یا ایندیکتور: Indicator

ترانسميتر یا انتقال دهنده: Transmitter

کنترل ولو یا شیر کنترل: Valve or Control Valve

کالیبراتور: Calibrator

رکوردر یا دیتالاگر یا ثبات: Recorder Or Logger

 

در صورت تمایل به خرید انواع تجهیزات اندازه گیری به وبسایت انرژی کالا مراجعه بفرمایید.

 

اطلاعات تکميلي