هند پمپ فشار یا کالیبراتور دستی فشار(Hand Pump Pressure Calibrator)

جهت تنظیم کردن تجهیزات اندازه گیری فشار ، هند پمپ فشار به کار می رود.  کالیبراتور دستی فشار (هند پمپ فشار)با هدف تست عملکرد صحیح تجهیزات اندازه گیری فشار می باشد. تجهیزات اندازه گیری فشارشامل دستگاه پرشر گیج و ترانسمیتر فشار است.

برای استفاده از مایعات هیدرولیک،  هند پمپ فشار (Hand Pump Pressure Calibrator) طراحی شده است (مانند روغن ترانسفورماتور) و پمپ را معمولا بامحدوده فشار در رنج 0 تا 250 بار می شود مورد استفاده قرار داد. از این  برای کالیبره کردن انواع ابزار سنسور فشار، فشار سنج و ترانسمیتر از پمپ فشار دستی  به عنوان فشار استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

کارکرد کالیبراتور های دستی به این شکل است که به کمک پمپ دستی و گیج فشار دقیق ( تست گیج ) ، تست و اطمینان از صحت عملکرد گیج مشکوک را ممکن می سازد.قابلیت اندازه گیری فشار برخی از این نمونه های کالیبراتور نزدیک به ۱۰۰۰ بار می باشد. نمونه های دیگری همچون دد ویت تستر (Dead weight tester)  معمولا برای اندازه گیری فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.تقسیم بندی کالیبراتورهای فشار به دو صورت دیجیتال و آنالوگ می باشد .

انواع کالیبراتور فشار

کالیبراتورهای فشار شامل کالیبراتور فشار پمپ دستی ،پنوماتیکی یا بادی، کالیبراتور پمپ فشار دستی هیدرولیکی بوده که هر نوع نحوه ی عملکرد متفاوتی دارد و بسته به نوع عملکردشان،مورد استفاده قرار می گیرند.

در برخی از نمونه ها هندپمپ کالیبراتور به صورت مولتی فانکشن  قابلیت تولید فشار تا 700 بار به صورت هیدرولیک در یک دستگاه و همچنین توانایی تولید فشار نیوماتیک از خلاء نسبی تا 60 بار را دارا می باشد که در نوع خود کم نظیر است . در حقیقت این نوع هندپمپ بصورت نیوماتیک و هیدرولیک بوده  و با ادغام هر دو، رنج وسیعی از احتیاجات کالیبراسیون فشار را می تواند پوشش دهد

پمپ دستی پنوماتیک/ بادی با امکان اعمال منفی 880 میلی بار تا 16 بار فشار برای مصارف صنعتی و کالیبره گیج های خلا و فشار رنج پائین بکار می رود . انواع گیج های فشار با دقت بالا را می توان به وسیله پمپ دستی پنوماتیک به راحتی کالیبره کرد.

pomp.gif

موارد مهم در انتخاب یک هند پمپ فشار

در انتخاب هند پمپ فشار و یا کالیبراتور فشار می بایست به موارد زیر با توجه به نوع کاربری توجه کرد:

  • محدوده فشار
  • نوع پمپ هیدرولیک یا پنوماتیک بودن
  • دقت اندازه گیری
  • قابلیت ایجاد فشار و خلأ
  • دستی بودن (Hand held) و یا میزی بودن (desktop)
  • قابلیت تنظیم و حفاظت از ایجاد فشار بیش از حد

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: کالبراسیون ابزار دقیق