ظروف مسی

   ظروف مسی، از بهترین نوع ظروف پخت غذا محسوب می شوند، البته درصورتی که قلع اندود شده باشند. در صورتی که ظروف مسی، قلع اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در طولانی مدت، سبب تأثیر نامطلوبی بر احشاء و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو، کمک می کند. به همین دلیل آن را با فلزی دیگر مثل قلع می پوشانند و برای پخش یکنواخت و راحت قلع درصدی نیز سرب به آن اضافه می کنند. مقادیر اندك مس برای سلامتی مفید است، ولی مقادیر زیاد آن می تواند مسمومیت زا باشد. مس با غذاهای اسیدی واكنش می دهد و به این خاطر ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یك فلز دیگر مثل قلع یا استیل یا نیكل می پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار كم در غذا حل می شود. ظروف برنجی هم از مس و روی ساخته شده اند كه كمتر به كار می روند.

 

مزایای استفاده از ظروف مسی
غذاهای اسیدی یا ترش، سبب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می شود بنابراین هر چند وقت یكبار، باید این ظروف، قلع اندود شود.
خاصیت انتقال گرما در آن‌ها عالی است.


معایب استفاده از ظروف مسی

  • در صورتی كه ظروف مسی، قلع اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در طولانی مدت، سبب تاثیر نامطلوبی بر احشاء و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در كبد به مرور به از كار افتادن این عضو، كمك می كند.
  • برای حفاظت از ظروف مسی قلع اندود باید در هنگام شستشو احتیاط كرد كه این لایه از بین نرود یا خش بر ندارد.
  • استفاده از فلز مسمویت زای سرب در قلع اندود كردن مسظروف مسی گران قیمت هستند.
  • ظروف مسی را هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد و باید آنها را بعد از شستن بلافاصله خشک کرد.
  • مواد اسیدی یا غذاهای ترش، سبب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می شود بنابراین هرچند وقت یکبار، باید این ظروف، قلع اندود شود. این فلز هنگامی که در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.
  • این ظرف در برابر حرارت و اسید کاملاً ناپایدار است، و دوباره در صورت حرارت بالا یا موادغذایی اسیدی، رنگ سفید ظرف مسی از بین می رود و رنگ قرمز مس آشکار می شود، پس بدیهی است پوشش قلع همراه سرب آن وارد ماده غذایی می شود. از طریق ظروف مسی دریافت مس در بدن ۲ تا ۳ برابر افزایش می یابد که این عامل منجر به ابتلا به بیماری ذخیره ای مس در کبد و در نهایت از کار افتادن کبد و مرگ می شود. لذا در صورت استفاده از ظروف مسی باید این ظروف قلع اندود باشند.
  • اختلالات گوارشی از مهمترین علائم مسمومیت با مس است. مهمترین عوارضی که آلودگی با مس در بدن ایجاد می کند اختلالات گوارشی است که بیشتر به صورت اسهال های شدید نمایان می شود. می توان از دیگر عوارض مسمومیت با مس را اختلال در عملکرد بعضی از آنزیم های بدن برشمرد.
  • سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد مصرف ظروف مسی بدون پوشش هشدار داده است، زیرا این فلز هنگامی كه در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود. مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می شود و به سبز خاکستری می گراید. مسی که به این رنگ درآمده، برای سلامت مضر است.

اطلاعات تکميلي