نكات قابل توجه در آندایزینگ با استفاده از الكترولیت اسیدكرومیك

   نكات قابل توجه در آندایزینگ با استفاده از الكترولیت اسیدكرومیك

الف جنس كاتد:

   در آندایزینگ بااستفاده از محلول الكترولیت اسیدكرومیك بهتر است كه جنس كاتد از استیل ضدزنگ (Stainless Steel) انتخاب گردد. خود تانك نیز به همین منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید در هنگام جای گذاری و در آوردن قطعات دقت لازم بعمل آید تا احیانا” اتصالی ما بین قطعه كار و بدنه تانك صورت نگیرد. سطح مقطع كاتدهای انتخاب شده می بایست حدود 0/1 تا 0/2 سطح مقطع قطعاتی باشد كه در هر مرحله می بایست آندایز شوند.

ب تثبیت نسبت اسیدكرومیك در محلول:

   در طول پروسه آندایزینگ ، میزان اسیدكرومیك به دلایل مختلف كاهش می یابد كه از جمله می توان از تغییر و تبدیل كروم شش ظرفیتی به كروم سه ظرفیتی نام برد و یا آنكه آلومینیوم نامحلول داخل حمام با كروم سه یا شش ظرفیتی تركیب شده و دی كرومات آلومینیوم و یا تركیب پیچیده دی كرومات كرومیوم را نتیجه می دهد به دلیل آنكه فعل و انفعال فوق باعث كاهش درصد اسیدكرومیك آزاد موجود در حمام می شود باید نسبت به ترمیم حمام و افزودن اسیدكرومیك اقدام نمود. یكی از راههای ساده جهت تعیین اسید كرومیك مورد نیاز استفاده از روش سنجش PH حمام می باشد. ارتباط بین PH الكترولیت و غلظت اسیدكرومیك در نمودار ارایه گردیده است.

ج ناخالصی های محلول الكترولیت:

1 نسبت مقدار آلومینیوم نامحلول در الكترولیت می بایست كمتر از 0/3 درصد وزنی نسبت به وزن كل مواد داخل تانك باشد.

2 میزان نمكهای كلر ید نباید از 0/2 گرم در لیتر و یا ppm 200 بیشتر شود زیرا افزایش آن باعث كاهش كیفیت سطح اكسیدی و تیره و كدر شدن رنگ آن گردد.

3 میزان نمكهای سولفات داخل حمام حداكثر باید حدود ppm 500 باشد. به منظور ممانعت از ورود نمكهای فوق به داخل محلول الكترولیت علاوه بر كنترل آب مصرفی می بایست سطح قطعات آلومینیومی قبل از پروسه آندایزینگ كاملا” تمیز و از هرگونه آلودگی سطحی پاك شوند.

د اقدامات ایمنی و حفاظتی:

   به دلیل مضر بودن بخارات كرومیك برای انسان باید با استفاده از روشهای مختلف نسبت خروج هوای آلوده از محوطه كارگاه و جایگزینی آن با هوای تازه اقدام كرد. در تانك های كوچك آندایزینگ با استفاده از هواكش های معمولی میتوان مشكل را حل نمود اما در تجهیزات با ابعاد بزرگتر با استفاده از مكنده های نصب شده در لبه های تانك میتوان به این كار اقدام نمود. در هر حال تجهیزات مورد استفاده باید به گونه ای عمل نماید كه به ازای هر مترمربع از سطح حمام آندایزینگ ، یك متر مكعب هوا در طی یك ثانیه تخلیه شود.

ه سرعت تشكیل لایه اكسیدی:

   با اعمال دانسیته جریان معادل 2/1 آمپر بر دسیمتر مربع و طی مدت 20 دقیقه ، حدود 5 میكرون به ضخامت لایه اكسیدی افزوده شود.

و فرآیند عملیات آندایزینگ با اسیدكرومیك:

   ترتیب و مراحل كاری پروسه آندایزینگ با الكترولیت اسیدكرومیك به شرح زیر و تقریبا” مشابه با سیستمی است كه در بخش های قبلی در رابطه با آندایزینگ با محلول اسیدسولفوریك ذكر گردید. همانگونه كه در بخش تمیزكاری و چربی زدایی توضیح داده شد.

   عملیات چربی زدایی در پروسه آندایزینگ آلومینیوم اهمیتی خاص دارد و می بایست بصورت دقیق و اصولی نسبت به اجرای آن اقدام نمود، بدیهی است هرگونه بی توجهی به این امر باعث نامناسب شدن پوشش اكسیدی بر روی آلومینیوم می گردد و انجام كارهای تكمیلی بعد از آن را نیز با كیفیتی نازل مواجه می سازد.