مکانیزم عملکرد عایق های واکنشی نانو

عایق های واکنشی نانو چگونه سطح را آب بند می کنند؟

   بر خلاف باور بسیاری دوستان، عایق های واکنشی نانو از مشتقات چسب نبوده و کوچکترین خاصیت چسبندگی نیز نخواهند داشت. اساس کار این دسته از عایق ها ایجاد پیوند های ملکولی و نیروهای دافعه ملکول آب می باشد. به عنوان مثال در صورت استفاده از عایق های واکنشی جهت تثبيت خاك، مانند آنچه در شكل زیر ديده مي شود، با تبديل گروه هاي آبدوست سيلانول به پيوند هاي آبگريز متشكل از اتم هاي اكسيژن و سيليسيوم، سطحي سيليس دار و آبگريز دائمي در ابعاد نانو در سطح ذره تشكيل شده كه باعث آبگريز شدن تك تك ذرات و در نتيجه آن ضد آب شدن مجموعه ذرات كنار هم قرار گرفته، مي گردد.

Untitled_copy_copy_copy_copy.gif

اما نکته قابل توجه:
این پیوند ها توان آبگریزی مشخصی دارند و در برابر هد های آب قوی تر از خود قطعا تسلیم و با جریان آب به مرور زمان شسته خواهند شد! این مسئله را به جرأت می توان یکی از مهمترین دلایل به مشکل بر خوردن بسیاری از همکاران ناآگاه در ضد آب سازی سطوح مختلف دانست.

جمع بندی:
عایق های صرفا واکنشی نانو تنها مناسب جهت سطوح با قابلیت زهکشی و جریان های مقطعی و گذرای آب هستند و نمی توان از آن ها برای شرایط ایست آبی استفاده کرد. حتی در صورت امکان، می بایست مقداری بسیار بیش از حد اپتیمم مصرف گردد که امکان آن با قیمت های متعارف ضد آب سازی نیست. نتیجه این امر قیمت بالای ضد آب سازی و یا استفاده کم از مواد در ازای قیمت پایین و عدم ضد آب شدن 100% سطح می باشد! 

 

برای خرید انواع نانو پوشش ها به وبسایت انرژی کالا مراجعه بفرمایید.

اطلاعات تکميلي