طبقه بندی کالاهای خطرناک: كلاس 4 -جامدات قابل اشتعال و کلاس 5-مواد اکسید کننده

كلاس 4 -جامدات قابل اشتعال (Flammable Solids)

كالاهای خطرناک در این كلاس شامل موادی با پتانسیل احتراق خودبخودی و نیز موادی بوده كه در تماس با آب ایجاد گازهای قابل اشتعال نمایند. همچنین جامداتی (به غیر از مواد منفجره) كه فورا دچار احتراق شده و یا موجب آتش سوزی می شوند نیز در این كلاس طبقه بندی می شوند. این كالس شامل 3 ساب كلاس می باشد:

كلاس 1-4 جامدات قابل اشتعال موادی كه به راحتی مشتعل شده و قابل احتراق هستند. مثال: نیتروسلولز، فسفرها، كبریت ها و اسیدپیكریک

كلاس 2-4 جامدات با پتانسیل احتراق خودبخودی مثال: ذغال، پنبه و فسفر سفید

كلاس 3-4 جامدات خطرناک در حالت مرطوب شامل جامداتی است كه در تماس با آب ایجاد گازهای قابل اشتعال می كنند. مثال: فسفید آلومینیوم و كاربید كلسیم

 

كلاس 5 -مواد اكسید كننده (Oxidizing Substances)

مواد اكسید كنننده شامل 2 ساب كلاس می باشد:

كلاس 1-5 مواد اكسید كننده (به غیر از پراكسیدهای آلی) مانند پراكسید هیدروژن، هیپوكلریت كلسیم (كه در استخرها استفاده می شود) نیترات آمونیوم و نیترات های آلی.

كلاس 2-5 پراكسیدهای آلی (جامد یا مایع)

مثل: پراكسید متیل اتیل كتن، بنزوییل پراكسید، دی بنزول و پراستیک اسید. مواد اكسید كننده به خودی خود لزوما قابل احتراق نیستند اما ممكن است موجب احتراق سایر مواد شوند. به عنوان مثال پراكسید سدیم در حضور آب ایجاد واكنش قوی اگزوترمیک (گرمازا) شده و نیز در اختلاط با ذغال نیز موجب احتراق خودبخودی گردد.

پراكسیدهای آلی دارای ساختاری با اكسیژن دو ظرفیتی می باشند. این مواد از نظر حرارتی موادی ناپایدار بوده و بنابراین ممكن است خودبخود تجزیه شده كه گاهی می تواند موجب واكنش های انفجار شده و یا به سارعت بسوزند و یا در مقابل ضربه یا اصطكاک حساس بوده و یا با سایر مواد واكنش های خطرناكی ایجاد نمایند.

 جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)