اقدامات کنترلی در کار با مواد شیمیایی ( شش: کنترل های مدیریتی و اجرایی)

كنترل های مدیریتی به شكل های مختلفی امكان پذیر می باشد مانند استفاده از روشهای استاندارد عملیات كاری، چرخشی نمودن كار كارگران و غیره. در اینجا به برخی از این موارد اشاره می شود:

 

  • تداركات/خرید

قبل از خرید یک ماده جدید باید سعی شود كه آگاهی لازم از پتانسیل خطرات آن ماده بدست آید. به عنوان مثال می توان قبل از خرید برگه MSDS ماده را تهیه نموده، با یک مرور كلی اطلاعاتی در مورد ماده بدست آورده و چنانچه اقدامات كنترلی توصیه شده در محیط مورد نظر قابل دسترس نمی باشد می توان از خریا آن صرفه نظر نمود.

چنانچه مشخص شود كه ماده مورد نظر موجب خطرات و اثرات سمی فوری روی افراد در معرض خواهد بود ترجیحا باید جایگزین های كم خطرتر ماده نیز جستجو شود. خرید برخی مواد خصوصا مواد سرطان زا مستلزم دقت زیادی می باشد. باید دقت نمود كه برخی از مواد شیمیایی ممكن است در لیست "مواد ممنوع شده" و یا "مواد با اخذ مجوز" وارده شده و بنابراین، خرید اینگونه مواد تابع مقررات و كسب مجوزهای لازم می باشد.

خریدار باید در هنگام خرید ماده شیمیایی درخواست خود را برای دریافت برگه MSDS ماده نیز به فروشنده اعلام نماید. فروشندگان مواد شیمیایی نیز موظفند كه MSDS مواد عرضه شده خود را تهیه و در اختیار خریداران قرار دهند.

 

  • عملیات كاری ایمن

فراهم نمودن امكان عملیات كاری ایمن (practices work Safe) جزیی از كنترل های مدیریتی و اجرایی محسوب شده و مستلزم كار به روش ایمن می باشد. مثال هایی از فراهم نمودن عملیات كاری ایمن عبارتند از:

- ایجاد نظارت كافی در كار

- فراهم نمودن آموزش های لازم برای انجام كار

- تأمین امكانات نگهداری، انبار و دفع صحیح مواد خطرناک

- ممنوع بودن خوردن، آشامیدن و سیگار كشیدن در آزمایشگاه یا محوطه استفاده یا انبار مواد خطرناک

- نگه داشتن ظروف حاوی مواد شیمیایی بصورت دربسته در هنگام نگهداری و جابجایی آن ها

- عدم دسترسی افراد متفرقه به درون آزمایشگاه یا انبار یا محوطه كار با مواد شیمیایی

  • دستورالعمل های استاندارد كار (SOP)

برای كار با وسایل و فرآیندهایی كه شامل استفاده از مواد خطرناک می باشند دستورالعمل های استاندارد كار (procedures operating Standard) باید نوشته شده و در دسترس افراد قرار گیرند. در تدوین دستورالعمل ها می توان از كتابچه های راهنمای كارخانجات سازنده نیز بهره گرفت.

جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)