دودکش موتورخانه

   دودکش موتورخانه باید از مرتفع ترین ساختمان در مسیر دود حد اقل دو تا ۶ متر بالاتر باشد که دود آن به سلامتی اهالی و یا کارمندان ساختمان صدمه نزند و روی نمای ساختمان تغییری ناخواسته ایجاد ننماید. در طول مسیر دود کش نباید زانوی ۹۰ درجه استفاده نمود و یا مسیر سیفونی و یا U گردد و یا زاویه حاده استفاده نمود. یک شیب نیم تا یک درصد در مسیر افقی دودکش در نظر بگیرید و سعی کنید که دودکش در افق مسیر طولانی نداشته باشد.

اگر دمای دودکش بیش از حد داغ گردد حتما یک جای کار اشتباه است چون اتلاف حرارتی زیاد می باشد و بازده انرژی به زیر استاندارد رسیده است. برای لوله هایی که حرارت زیاد ناگریز است از ورق گالوانیزه استفاده نکنید چون پوشش قلع آن ذوب شده و به اصطلاح می گویند ورق سوخته و دود سمی تولید خواهد نمود.
– اگر طول دودکش بیش از حد باشد و دریچه تعادل توربولاسیون نداشته باشد مشکل توربولاسیون فزاینده ای ایجاد می کند و به اصطلاح، لوله بخاطر بالا بودن سرعت جریان هوا و گاز در دودکش، زوزه خواهد کشید.
– اگر طول دودکش کمتر از ۶ متر باشد باز دودکش درست عمل نخواهد کرد و چنانچه فن مشعل ضعیف باشد دستگاه خاموش خواهد شد.
– در پایین دودکش یک سه راه دمپردار قرار دهید که سرعت توربولاسیون قاب کنترل باشد.
– اگر میزان دود زیاد باشد طبق نظر کارشناسان محیط زیست باید فیلتر مناسبی قبل از کلاهک قرار دهید و تمهیداتی برای تعمیر سرویس و تعویض در نظر بگیرید .
– گاهی آن قدر ساختمان بلند است که لوله در یک ارتفاعی سرد می گردد و دود را تا بالا انتقال نمی دهد در این شرایط باید با نظر مهندس مکانیک خبره حرارت را بصورت موضعی بالا ببرید تا دود به کلاهک برسد و به میزان پرتاب دود بعد از خروج  توجه نمایید. بهتر است به لایه پر سرعت جریان هوای منطقه برسد که هوای محوطه را آلوده ننماید.
– اگر دودکش خیلی باریک باشد سرعت دود زیاد می شود و صدا و لرزش ایجاد می کند و اگر بزرگتر باشد سرعت دود افت می کند و دستگاه ها به اصطلاح خفه خواهند کرد. طول و قطر دودکش با نظر کارخانجات سازنده دیگ ها طراحی گردد.

اطلاعات تکميلي