شیر سوزنی(needle valve)

شیر سوزنی (needle valve)

شیر سوزنی در ساختار شبیه شیر کروی است با این تفاوت که به جای دیسک دارای یک قطعه مخروطی شکل بلند شبیه به یک سوزن در انتهای میله اصلی شیر می باشد همین قطعه مخروطی شکل باعث می گردد که سطح نشستن در شیر کمتر از شیر کروی گردد. شیر سوزنی در مسیرهایی عمدتا نصب می گردند که قرار است در این مسیر کار کنترل دبی جریان انجام پذیرد. شیر سوزنی به خاطر داشتن رزوه های ریز روی دسته که باعث می شود حرکت سوزن شیر به ازای چرخش دسته کم باشد و در نتیجه دقت عمل شیر در کنترل جریان زیاد می شود.

 

نما و برش شیر سوزنی

 

این شیر کمتر به صورت یک قطعه مجزا در یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرند و عمدتا به عنوان قطعه هایی در یک مجموعه دیگر مورد استفاده می باشد. این شیرها آسیب پذیری زیادی در برابر جریان ناگهان و ازدیاد فشار دارند بنابراین تلاطم جریان را باید قبل از رسیدن به این شیر کنترل نمود.

بکار بردن این نوع شیرها در مواقعی که لزجت سیال بالا بوده یا سیال چسبنده است توصیه نمی شود. هنگامی که نیاز به ترکیب دو سیال باشد و این ترکیب سیال مهم است از شیر سوزنی استفاده می شود.

 

کاربرد شیر سوزنی :

از موارد کاربرد این قبیل شیرها می توان در کنترل کننده های فشار پمپ ها اشاره نمود، همچنین به عنوان قسمتی از اجزای سیستم های کنترل احتراق جهت جلوگیری از بروز صدمات ناشی از surge ناگهانی در خطوط و صدمه دیدن گیج ها از این نوع شیرها استفاده می کنن.

شیر سوزنی برای سیستم بخار :

شیر سوزنی بخار را در سه نوع بندآور کروی، بندآور ترکیبی، بندآور سر پوش دار طراحی می کنند. در شیر سوزنی بخار جهت جریان سیال بر خلاف شیر کشویی تغییر می کند که این تغییر جهت، باعث متلاطم شدن جریان می شود ضمن اینکه در شیر سوزنی بخار افت فشار بیشتر از شیر کشویی است.

در شیر سوزنی بخار دریچه به صورت یک دیسک شبیه به بشقاب بوده از این جهت به آن ها شیر بشقابی نیز می گویند. متناسب بودن تعداد دور دسته شیر با حجم مجرای خروجی مایع کار تنظیم مقدار جریان را با دست آسان می سازد. شیر سوزنی بخار طوری قرار می گیرد که وقتی بندآور در جهت خلاف جریان می بندد انرژی جنبشی سیال مانع از بستن می شود و به باز شدن شیر کمک می کند و وقتی که بندآور در جهت جریان می بندد انرژی جنبشی کمک به بستن آن می کند و مانع از باز شدن شیر می شود. این ویژگی نسبت به سایر طرح ها برتر هستند خصوصا وقتی که بستن سریع جریان مورد نیاز باشد.

اجزایی شیرهای سوزنی در شکل زیر مشخص شده است :

 

نام قسمت

شماره

پیچ نگهدارنده مجموعه

1

فلکه

2

میله گرداننده

3

پیچ نگهدارنده رزوه

4

رزوه

5

پوشش قسمت رزوه

6

پوشش

7

بدنه

8

قسمت سوزنی

9

اطلاعات تکميلي