چیلر جذبی دو اثره

   چیلر جذبی دو اثره از همان اجزای اصلی چیلر تک اثره تشکیل شده با این تفاوت که در چیلر جذبی دو اثره از یک ژنراتور مبدل حرارتی و یک پمپ اضافی نیز استفاده شده است. ژنراتور درجه حرارت بالا می تواند از بخار یا آب داغ به عنوان منبع انرژی استفاده نماید یا می تواند از احتراق یک سوخت مانند گاز طبیعی یا نفت استفاده کند.

چیلرهای جذبی دو اثره شعله غیر مستقیم به طور معمول با بخار فشار متوسط و یا مایعات با درجه حرارت بالا کار می کنند COP معمول برای این چیلر ها بین 0/9 تا 1/2 می باشد.

در ژنراتور دما بالا بخار با درجه حرارت بسیار بالا و یا آب داغ درون لوله هایی که در محلول جاذب با غلظت متوسط غوطه ور هستند جریان می یابد. محلول از بخار یا آب داغ حرارت جذب نموده و باعث به جوش آمدن مبرد و جدا شدن آن از محلول جاذب می شود با جوشیدن و جدا شدن مبرد محلول جاذب غلیظ می شود و به ابزوربر باز می گردد. بخار مبرد گرم تولید شده در ژنراتور دما بالا به ژنراتور دما پایین رفته و در آنجا درون لوله هایی که در محلول رقیق غوطه ور هستند جریان می یابد محلول از بخار مبرد درجه حرارت بالا حرارت جذب کرده و باعث می شود تا مبرد در ژنراتور دما پایین به جوش آمده و از محلول جاذب جدا شود با جوشیدن مبرد و جدا شدن آن غلظت محلول جاذب بالا رفته و به ابزوربر باز می گردد.

بخار مبرد دما پایین ایجاد شده در ژنراتور دما پایین به کندانسور که در دمای پایین تری قرار دارد می رود علاوه بر این مبرد مایع که در داخل لوله های ژنراتور درجه حرارت پایین چگالش یافته است نیز به داخل کندانسور جریان می یابد. سپس مبرد درون کندانسور و دستگاه انبساط و اواپراتور و ابزوربر به شیوه ای همانند طی مسیر مبرد در چیلر جذبی تک اثره مسیر خود را ادامه می دهد. پمپ ژنراتور دما پایین محلول رقیق جاذب را جهت تلغیظ مجدد به ژنراتور حرارت پایین بر می گرداند این محلول رقیق و خنک برای پیش گرم شدن توسط محلول گرم غلیظ برگشتی از دو ژنراتور از مبدل حرارتی دما پایین عبور می کند.

پمپ ژنراتور دما بالا بخشی از محلول میانی را به منظور تلغیظ جدید مجدد از ژنراتور دما پایین پمپ کرده و به ژنراتور دما بالا می فرستد. قسمتی از این محلول میانی خنک برای پیش گرم شدن توسط محلول گرم غلیظ جریانی از ژنراتور دما بالا از مبدل حرارتی دما بالا عبور می نماید. این کار انرژی گرمایی مورد نیاز برای به جوش آمدن مبرد در ژنراتور دما بالا را کاهش میدهد همچنین برای پیش خنک کردن محلول غلیظ برگشتی به ابزوربر نرخ جریان آب خنک کن مورد نیاز در ابزوربر را کاهش می دهد.

همه چیلرهای جذبی دو اثره از اجزای پایه مشابه ساخته شده اند: ژنراتور درجه حرارت بالا، ژنراتور درجه حرارت پایین، کندانسور، اواپراتور، ابزوربر و دو عدد مبدل حرارتی محلول و چند عدد پمپ.

سه روش معمول وجود دارد که می توان با استفاده از هر کدام از آنها محلول را درون چیلر به گردش درآورد: سری، موازی و سری-معکوس.

سیکل جریان سری-معکوس

در یک سیکل جریان سری-معکوس محلول رقیق خروجی از ابزوربر به ژنراتور دما پایین که در آن تا حدودی غلیظ می شود پمپ می گردد. سپس بخشی از این محلول میانی به ژنراتور دما بالا پمپ شده که در آنجا بیشتر تلغیظ می گردد. محلول میانی باقیمانده خروجی از ژنراتور دما بالا مخلوط می گردد. سیکل سری معکوس نیاز به دو عدد پمپ ژنراتور دارد که البته این امر کار کنترل را در شرایط بار جزئی آسان تر می کند.

سیکل جریان سری

در سیکل جریان سری محلول رقیق به طور کامل از ابزوربر به ژنراتور دما بالا پمپ می گردد. با جوشیدن و تبخیر مبرد و رفتن آن به ژنراتور دما پایین محلول جاذب غلیظ می شود سپس محلول میانی حاصله به ژنراتور دما پایین می رود و در آنجا توسط بخار مبردی که در ژنراتور دما بالا تولید شد بیشتر تلغیظ می گردد. سپس محلول غلیظ شده به منظور تکرار سیکل به ابزوربر باز می گردد.

سیکل جریان موازی

در سیکل جریان موازی محلول رقیق ابزوربر بین ژنراتورهای دما پایین و دما بالا تقسیم می شود. هر دوی جریان های محلول رقیق در ژنراتور تلغیظ شده و قبل از برگشت به ابزوربر دوباره با هم مخلوط می شوند در صورتیکه برای کنترل جریان محلول به ژنراتور دما پائین از یک دستگاه ثروتلینگ استفاده می شود. سیکل جریان موازی را می توان با استفاده از یک دستگاه پمپ ژنراتور پیاده نمود.

 

اطلاعات تکميلي