موتور برون سوز

موتور برون سوز یا موتور احتراق خارجی (external combustion engine) یا ECE یک موتور حرارتی (heat engine) است که در آن یک سیال عامل (داخلی) به وسیله احتراق در یک منبع خارجی از راه یک دیواره موتور و یا یک مبدل حرارتی (heat exchanger) گرم می شود. پس از آن سیال منبسط می شود و بر روی مکانیزم موتور اثر می گذارد که باعث تولید حرکت و کار قابل استفاده می گردد. سپس در یک سیکل بسته سیال سرد و فشرده می شود و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد یا در برخی موارد در موتورهای با سیکل باز مانند موتورهای هوایی سیکل باز، سیال به دور ریخته و سیال سرد به داخل کشیده می شود. مانند موتور بخار، توربین بخار و موتور استرلینگ.

احتراق

احتراق (combustion) اشاره به سوزاندن سوخت با یک اکساینده قوی، برای تامین حرارت دارد. موتورهای با چیدمان و کارکرد مشابه ممکن است از منابع حرارتی دیگر مانند هسته ای، انرژی خورشیدی(solar energy)، انرژی زمین گرمایی(geothermal) و یا واکنش های گرمازایی غیر از احتراق استفاده کنند: اما به عنوان موتورهای احتراق خارجی دسته بندی نمی شوند بلکه عنوان موتورهای حرارتی خارجی (external thermal engines) در نظر گرفته می شوند.

 train.gif

سیال عامل

سیال عامل میتواند از هر ترکیبی باشد و سیستم آن ممکن است تک فاز (مایع تنها و یا گاز تنها) و یا دو فاز(مایع/گاز) باشد.

سیال تک فاز: گاز در یک موتور استرلینگ استفاده می شود مایع تک فاز نیز گاهی ممکن است استفاده شود.

سیال دو فاز: همانند یک موتور بخار، بخار گزینه مناسبی برای استفاده است. در مورد موتور بخار یا سیکل رانکین ارگانیک، سیال بین مایع و گاز تغییر فاز می دهد.

BoilingWaterReactor.gif

 dbvdihaari9gpgtihqqk.gif

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: موتور برون سوز