تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

انرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد؛ مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده. از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست‌محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و نامحدود است.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 

ماهیت آن چه که یک منبع انرژی را در دسته انرژی‌های جایگزین قرار می‌دهد در طول زمان تغییر کرده‌است. امروزه به علت تنوع منابع انرژی و اهداف مختلفی که حامیان هریک از این انرژی‌ها دنبال می‌کنند، تعریف بسیاری از انواع انرژی به عنوان انرژی جایگزین محل مجادله است.

سوخت‌های فسیلی به طور کلی ۳ دسته‌اند:

  • زغال سنگ
  • نفت
  • گاز طبیعی

هر سه دسته چند صد هزار سال قبل حتی بیش از ظهور دایناسورها شروع به شکل‌گیری کرده‌اند و به خاطر آن است که به آن ها سوخت‌های فسیلی می‌گویند که در آن زمان زمین پر از باتلاق‌هایی بوده که با درختان عظیم و سرخس‌ها و دیگر گیاهان برگ دار پوشیده بوده وهمان طور که درخت‌ها و گیاهان می‌مردند در اعماق اقیانوس‌ها غرق و به تدریج دفن می‌شدند و لایه اسفنجی به نام پیت تشکیل می‌شد بعد از گذشت صدها سال پیت با شن و خاک و رس و مواد معدنی دیگر پوشیده شده و این مواد معدنی به مرور زمان به نوعی صخره رسوبی تبدیل می‌شد همین‌طور که لایه‌های بیشتری روی هم انباشته می‌شود وزنشان هم بیشتر می‌شود و پیت را تحت فشار قرار می‌دهد لایه پیت آنقدر له و فشرده می‌شود تا آب آن تخلیه می‌شود و بعد از میلیون‌ها سال تبدیل به ذغال سنگ نفت و گاز طبیعی می‌شوند.

 تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 
زغال سنگ

زغال سنگ ماده‌ای است سخت سیاه و سنگ مانند که از کربن هیدروژن، اکسیژن و مقداری گوگرد تشکیل شده است امروزه مادهٔ اصلی سازندهٔ زغال سنگ یعنی پیت در بسیاری از کشورهای دنیا یافت می‌شود و حتی به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 نفت

نفت یکی دیگر از سوخت‌های فسیلی است که آن هم بیش از سیصد میلیون سال پیش شکل گرفته بعضی دانشمندان معتقدند که منشأ نفت موجودات آبزی هستند که هر کدام به اندازهٔ نوک یک سوزن هستند و آن‌ها می‌توانند درست شبیه گیاهان عمل کنند یعنی نور خورشید را به انرژی ذخیره شده در خودشان تبدیل نمایند این موجودات ریز بعد از مرگ به کف دریا سقوط می‌کنند و کم‌کم در زیر لایه‌های رسوبی و صخره‌ها مدفون می‌شوند و سنگ‌ها و صخره‌ها به این موجودات ریز فشار می‌آورند و انرژی موجود در بدن آن‌ها نمی‌تواند تخلیه شود و کربن به مرور زمان تحت گرما و فشار شدید تیدیل به نفت می‌شود.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

گاز طبیعی

گاز طبیعی از هوا سبک‌تر است و به طور عمده از گازی به نام متان ساخته شده متان ترکیب شیمیایی ساده‌ای است که از اتم‌های کربن و هیدروژن ساخته شده و فرمول شیمیایی آن ch_۴ است یک اتم کربن به همراه ۴ اتم هیدروژن است این گاز شدیداً قابل اشتعال است گاز طبیعی اغلب در نزدیکی منابع زیر زمینی نفت پیدا می‌شود و از زیر زمین به بالا پمپ شده از طریق لوله‌هایی به مخازن گاز منتقل می‌شود گاز طبیعی معمولاً بویی ندارد و قابل دیدن نیست ولی قبل از انتقال آن در لوله‌های گاز آن را با مواد شیمیایی که بوی تندی دارد بویی شبیه تخم مرغ فاسد شده مخلوط می‌کنند تا تشخیص نشتی آن ساده‌تر شود.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 

براساس گزارش جدید "آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر"(IRENA)، انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2020 ارزان قیمت‌تر از سوخت‌های فسیلی خواهند شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، به گفته "آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر"(IRENA)، برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر به زودی ارزان‌تر از مصرف سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

این آژانس در گزارش جدید خود تحت عنوان "هزینه‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر در سال 2017" اعلام کرده است که پیشرفت تکنولوژی، عزم دولت‌ها و پیشبرد پروژه‌ها، هزینه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش داده است و تا سال 2020 انرژی تجدیدپذیر از سوخت فسیلی پیشی خواهد گرفت.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 

در حالی که این گزارش موضوع را در گستره جهان بررسی کرده است، اما کشور چین نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها ایفا می‌کند. قیمت متوسط برق در این کشور از حدود 0.43 دلار برای هر وات در سال 2016 به 0.3 دلار در سال 2017 کاهش یافته است.

این کشور با نصب 52.83 گیگاوات ظرفیت خورشیدی جدید در سال 2017، ظرفیت کلی را به 130.25 گیگاوات رساند که حدود 7.3 درصد از کل تولید برق چین است.

چین هم چنین 12.8 گیگاوات برق از منابع آبی و 45.78 گیگاوات از منابع حرارتی به چرخه تولید برق خود اضافه کرد.

این کارها وابستگی چین را به سوخت‌های فسیلی کاهش داده است.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 

هم چنین تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سال 2017 با 51 درصد افزایش روبرو بود.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر، هزینه‌های پایین‌تر انرژی تجدیدپذیر، جامعه را به سمت استفاده از نیروی برق سوق می‌دهد و موجب رواج وسایل نقلیه برقی خواهد شد.

همان طور که در این گزارش آمده است، چین در زمینه انرژی تجدیدپذیر تاثیرگذار و الهام‌بخش است. بدیهی است که تاثیر فعالیت‌های این چنینی در کشوری با این وسعت تأثیر بزرگی بر میانگین‌های جهانی خواهد داشت.

در بخش اقتصادی آن نیز موجب می‌شود کشورهای سراسر جهان توجه خاص خود را به فعالیت‌های چین در زمینه انرژی تجدیدپذیر معطوف کنند تا بتوانند انرژی پاک و ارزان را برای همگان به ارمغان بیاورند.

 

تا سال 2020 انرژی های نو از سوخت های فسیلی ارزان تر می شوند.

 

اما در ایالات متحده آمریکا، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور به تازگی 30 درصد به تعرفه واردات صفحات خورشیدی تحت عنوان برنامه "آمریکا اول" افزوده است، که احتمالا این کشور را در روند جهانی حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر با مشکل مواجه می‌کند.

اطلاعات تکميلي