دستگاه بازرسی تله های بخار

بازرسی تله های بخار بر مبنای آنالیز حرارتی، صوتی و یا وضعیت ظاهری تله های بخار ممکن است. بازرسی ظاهری تله بخار از طریق شیری که در پایین دست تله بخار وجود دارد و برای بررسی عبور کندانس و بخار، توسط بازرس مربوطه چک می شود، صورت می گیرد. در روش های صوتی تست تله بخار، بازرس باید با توجه به صدای تله بخار وضعیت عملیاتی آن را تخمین بزند.

این روش مبتنی بر استفاده از تجهیزات صوتی نظیر گوشی ضربان سنج(Stethosco)، ضربان سنج مکانیکی و تجهیزات تشخیص اولتراسونیک است. یک تجهیز ایده آل صوتی در حالیکه امکان شنیدن صداهای مربوط به تله بخار در حال عملیات را فراهم می کند، از اغلب صداهای مح یط و لوله ها چشم پوشی می کند.

دستگاه تست تله بخار PT1 Pocket TrapMan

تست تله های بخار به روش های حرارتی نیز با توجه به دمای بالادست و پایین دست تله بخار ممکن است و بر پایه استفاده از روش های مختلف گرماسنجی، مادون قرمز و نوار حرارتی (نواری که روی تله بخار بسته می شود و بسته به دما تغییر رنگ می دهد)، صورت می گیرد. اگر دمای ورودی تله بخار بالا و دمای خروجی آن کم باشد، تله بخار به صورت صحیح عمل می کند، در حالی که اگر دمای ورودی به میزان عمده ای کمتر از دمای سیستم باشد، به دلیل وجود اشکال در بالادست جریان، بخار به تله بخار نرسیده است (شیر بسته، بلوکه بودن لوله و ...).

اگر دماهای ورودی و خروجی مشابه باشد، تله بخار در موقعیت باز تخریب شده و در حال عبور بخار به خط کندانس است. در این حالت مشکل فرآیندی برای سیستم ایجاد نمی شود ولی اتلاف انرژی بالا است. پایین بودن دمای ورودی و خروجی، بیانگر تخریب تله بخار در موقعیت بسته و لذا حضور کندانس در خط بخار است که باعث ایجاد مشکلاتی نظیر ضربه قوچ می شود.

انواع تست تله های بخار

1-روش حرارتي 

روش حرارتی بستگی به تغییرات دمای بالادستی ( Up-stream ) و پایین دستی (Down-stream) تله بخار  دارد . این روش با استفاده از دستگاه پایرومیتر (Pyrometer) ، دستگاه مادون قرمز (Infrared) ، نوار گرمایی (Heat band)(نوار گرمايي در اطراف تله بخار پیچیده می شود كه با افزایش دما در اثر عبور بخار آب، تغییر رنگ می دهد) و چسب های گرمایی (Heat sticks) (چسب هاي گرمايي در دمای بالا ذوب می گردند) انجام می گردد.

دستگاه تست تله بخار PT1 Pocket TrapMan2-روش صوتي 

در روش صوتی (Acoustic) بازرس باید عملکرد تله بخار را گوش کند و عیب آن را ارزیابی نماید. در این تکنیک انواع مختلف دستگاه ها از جمله دستگاه هايي با عملكرد شبيه گوشی های پزشکی، ابزاري همچون پیچ گوشتی ها و وسایل تشخیص صوت استفاده می شود.

وسایل ایده آل، وسایلی هستند که با وجود سر و صداي زياد واحد، صدای عملیات تله بخار را با دقت تشخيص مي دهند، به همین جهت به کاربر اجازه می دهند تا به عملیات دقیق تله های بخار گوش دهد. اين دستگاه ها شامل مبدل های صوتی (Transducer) هستند که به یک میله فلزی متصل مي باشند كه اين ميله فلزي به عنوان راهنمای انتقال صوت عمل نموده و به قسمت پایین دستی تله بخار ( بعد از تله بخار) متصل می شود تا شرایط کارکرد آن را، از جمله حرکات مکانیکی، جریان آب مقطر و یا بخار آب را تعیین نمایند. اغلب آشکارسازهای صوتی (Ultrasonic detectors) سیگنالهای دریافتی از تله بخار را تقویت كرده و به محدوده قابل شنیدن تبدیل می نمایند تا از طریق گوشی (Headphone) شنیده یا از طریق اندازه گیرها سنجيده شوند.

كليه اين روش ها نشانه اي از جريان را نشان مي دهند ولي وقتي شرايط سيستم تغيير كرد درصـد خطا بالا  مي رود. مثلا" سروصداي محيط از جمله شرايطي است كه باعث كاهش دقت تست شنوايي تله بخار مي شود. نوع مدرن ميله هاي صوتي، تست اولتراسونيك مي باشد اين تست اثر ماوراصوتي كه توسط نشتي تله بخار به وجــود مي آيد را تشخيص مي دهد. متاسفانه اين تست قادر نيست نوع بخار اعم از Flash steam يا بخار جريان اصلي را تشخيص دهد. عدم عملكرد درست و دقيق تجهيزات ذكرشده در بالا باعث ايجاد يك روش پيشرفته در تست تله هاي بخار شده است.

دستگاه تست تله بخار PT1 Pocket TrapMan3- روش نوين 

اين روش بوسيله يك سنسور كه در داخل تله بخار نصب مي شود انجام مي شود. اين سنسور مي تواند وضعيت فيزيكـي سيـال عامـل را توسـط "رسانندگي " تشخيص دهد. عملكرد اين سنسور بوسيلـه Flash steam  مختل نمي شود. نتيجه اين تست دقيق است و نياز به تفسير ندارد. ديده باني اين تست مي تواند در محل، از راه دور، دستي و يا اتوماتيك انجام شود. در اين روش خرابي ها سريعاً تشخيص داده مي شود، بنابراين تلفات كاهش مي يابد

نصب يك ترموكوپل يكپارچه در محفظه سنسور مي تواند در تشخيص و پيش بيني انسداد تله بخار به خصوص در فرآيند هاي هيدروكربني و فرآيند هايي كه مي بايستي به طور پيوسته انجام شود كمك نمايد.

براي مصرف كنندگاني كه ترجيح مي دهند از تله هاي بخار بدون سنسور يكپارچه استفاده نمايند( يا براي كاربردهاي بزرگتر كه نياز به تله هاي بزرگتر دارند)، سنسورها در محفظه هاي سنسور مجزاء  قرار گرفته و نصب مي شوند.

4- روش دمايي - صوتي

در اين روش از يك دستگاه حساس كه توانايي حس كردن دما و تشخيص صدا را دارد استفاده مي كنند كه اين دستگاه توسط يك نرم افزار به يك سيستم كامپيوتري متصل شده است.

اين سيستم شامل يك دو بخش سخت افزاري ونرم افزاري است.

روش كار به اين صورت است كه اطلاعات تله هاي بخار به صورت يك بانك اطلاعاتي در آمده و توسط نرم افزار سيستم به دستگاه سخت افزاري داده مي شود.

توسط دستگاه به محل تله هاي بخار مراجعه و طي 15 ثانيه عملكرد تله بخار كنترل و در حافظه دستگاه ذخيره مي گردد. سپس اطلاعات جمع آوري شده به دوباره به نرم افزار انتقال مي يابند و نرم افزار اين اطلاعات را تجزيه و تحليل مي كند و در نهايت عملكرد هر كدام از تله هاي بخار به تنهايي و در كل سيستم و اتلاف انرژي و سرمايه به صورت كاملا واضح و پيشرفته در اختيار مطالعه كننده قرار مي گيرد.

 

اطلاعات تکميلي