انواع فلومتر در صنعت و کاربردهای آن

فلومتر کورولیس

فلومتر کوریولیس یک فلومتر جریان جرمی برای اندازه گیری مستقیم و مداوم «جرم» است، تنها مشخصه سیال است که در اثر تغییر دما، فشار، ویسکوزیته و چگالی آن تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. بر اساس یک اصل منحصر به فرد با استفاده از نیروی کوریولیس، می‌توان طیف گسترده‌ای از سیستم مبتنی بر جابجایی سرعت جریان را با شناسایی دبی جرمی با دقت و حساسیت بالا و تبدیل آن به خروجی آنالوگ یا فرکانس تنظیم کرد. علاوه بر مایعات متداول می‌توان میزان جریان مواد غذایی، مواد شیمیایی، دوغاب، گاز با چگالی بالا و غیره را اندازه گیری کرد. یکی از ویژگی‌های مهم فلومترهای کوریولیس یک سنسور پیچیده است که می‌تواند دما و چگالی را همزمان با جریان اندازه گیری کند.

فلومتر کورولیس

فلومترهای ورتکس

فلومترهای ورتکس به طور متناوب و منظم در سمت راست و چپ تحت شرایط معین در پایین دست از جسم (بدنه بلوف شکل دلتا) که در جریان قرار می‌گیرد رخ می‌دهد. این مدل از فلومترها که فلومتر ورتکس یا گردابی نامیده می‌شوند این امکان را برای شما فراهم می‌کند که میزان جریان ناشی از فرکانس آن را بشناسید. فلومترهای ورتکس برای مایع، گاز و بخار کاربرد دارد. هیچ قسمت متحرکی ندارد و به همین دلیل دارای افت فشار کمی است. این تجهیز یک فلومتر آسان برای استفاده با دوام و قابلیت تکرار بالا است و به طور گسترده در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال سیال و کنترل سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلومترهای ورتکس

فلومترهای مغناطیسی

فلومترهای مغناطیسی تجهیزاتی برای اندازه‌گیری جریان حجمی است که هیچ قسمت متحرک ندارد. این فلومتر برای کاربردهای فاضلاب یا هر مایع کثیفی که رسانا یا دارای آب باشد ایده‌آل است. فلومترهای مغناطیسی همچنین برای کاربردهایی که افت فشار کم و نگهداری کم نیاز دارند، ایده آل است. فلومترهای مغناطیسی به طور کلی با هیدروکربن‌ها، آب مقطر و بسیاری از محلول‌های غیر آبی کار نمی‌کنند.

فلومترهای مغناطیسی

فلومترهای فراصوتی (آلتراسونیک)

در فلومترهای فراصوتی تفاوت‌های اساسی در عملکرد وجود دارد. فلومتر فراصوتی اندازه‌گیری جریان از محاسبه اختلاف زمان بین انتشار امواج فراصوت یعنی زمان رفت و برگشت امواج بین دو مبدل A و B است. این روش اندازه گیری جریان بسیار دقیق و پایدار است.

فلومترهای فراصوتی (آلتراسونیک)

فلومتر توربینی

فلومتر توربینی میزان جریان را از تعداد چرخش‌های تیغه قرار داده شده در جریان اندازه گیری می‌کند. سرعت چرخش تیغه با یک محور موازی با جهت جریان متناسب با سرعت جریان است. با استفاده از توانایی اندازه گیری بسیار دقیق برای طیف گسترده‌ای از میزان ویسکوزیته، فلومتر توربینی برای کنترل فرآیند، انتقالات و همچنین کنترل فرآیند فرآورده‌های نفتی، مایعات شیمیایی، سیالات به شکل مایع گاز، آب و غیره مفید است.

فلومتر توربینی

فلومتر جرمی حرارتی

سنسورهای یک فلومتر جرمی حرارتی از دو سنسور لوله شکل غلافی تشکیل شده است که به ترتیب به عنوان سنسور سرعت جریان و سنسور دما عمل می‌کنند. سنسور سرعت جریان با اختلاف دمای مشخص از دمای محیط (گرم) کنترل می‌شود. گرمای گرفته شده از سنسور جریان به دلیل جریان سیال با جریان جرمی در ارتباط است. بنابراین می‌توان جریان جرمی را از مقدار توان اعمال شده برای سنسور جریان برای جبران گرمای حذف شده به دست آورد. فلومتر جرمی حرارتی از دامنه وسیع جریان برخوردار بوده و اندازه گیری مستقیم جریان جرمی را بدون جبران دما و فشار امکان پذیر می‌کند.

فلومتر جرمی حرارتی

فلومتر جابجایی مثبت

در واقع فلومتر جابجایی مثبت به انرژی خارجی مانند برق نیاز ندارد. جریان از تعداد چرخش یک روتور فعال شده توسط انرژی سیال محاسبه می‌شود. به طور کلی، فلومتر جابجایی مثبت اندازه‌گیری با دقت بالایی را ارائه می‌دهد و برای جمع کردن جریان مناسب است.

فلومتر جابجایی مثبت

 

اطلاعات تکميلي