معرفی کامل تیپ‌های بدنی

طبق تحقیقات هر یک از افراد دارای یکی از تیپ های بدنی اکتومورف، مزومورف و اندومورف هستند و نکته جالب این است که خیلی از افراد از تیپ بدنی خود اطلاعی نداشته و یا اینکه فکر می‌کنند دانستن این موضوع اهمیتی ندارد. ولی باید بدانید که با شناخت تیپ بدنی خود می‌توانید بسیار موفق تر عمل کنید. به عنوان مثال اگر ورزشکار هستید و قصد کاهش یا افزایش وزن دارید و می‌خواهید که عضله سازی کنید، نیاز به یک برنامه دقیق تغذیه ای و تمرینی دارید. اما هر برنامه تمرین ورزشی یا تغذیه برای هر فردی مناسب نیست و اشخاص مختلف باید با توجه به نوع تیپ بدنی خود برنامه تمرینی خاص خود را انتخاب کنند. نکته قابل توجه دیگر این است که به ندرت می‌توان افرادی را پیدا کرد که دقیقا یکی از این سه نوع تیپ بدنی را داشته باشند. در حقیقت در اکثر مواقع ما ترکیبی از این سه تیپ هستیم.

معرفی 3 تیپ بدنی متفاوت در افراد و ویژگی های آن ها

معرفی تیپ بدنی اکتومورف

افراد دارای تیپ بدنی اکتومورف معمولا دارای عضلاتی کوچک و دست و پای کشیده ای هستند. این اشخاص دارای اندامی لاغر بوده و استخوان بندی ظریفی نیز دارند. اکتومورف ها به دلیل متابولیسم بالا و سوزاندن سریع کالری های بدن خود، به سختی وزن اضافه می‌کنند. در حقیقت گاهی اوقات این افراد حتی با پرخوری نیز نمی‌توانند افزایش وزن اضافه کنند و به نوعی بدنشان به سختی چربی تولید می‌کند. این افراد باید وزن اضافه کنند و این کار نیز مستلزم این است که آن‌ها میزان مصرف کالری خود را افزایش دهند. اما میزان کالری دریافی اکتومورف ها اغلب بیش از آن چیزی است که آن‌ها فکر می‌کنند.

رژیم غذایی مناسب اکتومورف

یک فرد اکتومورف نسبت به یک فرد معمولی نیاز به کالری بیشتری برای افزایش وزن خود دارد. از این رو توصیه می‌شود که اکتومورف ها در هفته 200 تا 400 گرم افزایش وزن داشته باشند. از این رو به این افراد توصیه می‌شود که از مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند مواد نشاسته ای، غذاهای پر کالری و شیر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. ضمنا مصرف چربی نیز به این افراد کمک می‌کند که هورمون تستوسترون را که برای عضله سازی بسیار مفید است را در خود تقویت کنند. همچنین افزایش وعده های غذایی نیز یکی از راه های مناسب برای افزایش وزن در اکتومورف ها می‌باشد. دقت کنید که باید مصرف قند و شکر را نیز به مرور کم تر کنید.

تمرینات ورزشی مناسب اکتومورف

معمولا به افرادی که در سبک اکتومورف هستند، توصیه می‌شود که انجام ورزش های هوازی را فراموش نکنند و در حین تمرین نیز از وزنه های ترکیبی استفاده کنند. این افراد می‌توانند برای گرفتن نتیجه بهتر از تمرینات خود، برای هر ست 15 تکرار در نظر گرفته و همچنین استراحت 30 تا 45 ثانیه ای را نیز بین دو ست تمرینی خود فراموش نکنند. سعی کنید که هر ماه برنامه تمرینی خود را تغییر دهید و همچنین اگر در جلسات قبل در قسمتی از بدنتان احساس درد دارید، از تمرین دادن آن عضله خودداری کنید. دقت کنید که در هر هفته یک قسمت از عضلات خود را تمرین دهید و همچنین در هر جلسه تمرینات خود را کمی سخت تر کنید.

مکمل های مناسب اکتومورف

افرادی که دارای تیپ بدنی اکتومورف هستند، می‌توانند از پودرهای پر کربوهیدرات، پروهورمونها، کراتین و گلوتامین استفاده کنند. لازم به ذکر است که بهترین نوع کراتین نیز برای این افراد کراتین ترکیبی است.

نتیجه گیری در مورد اکتومورف

اکتومورف دارای عضلاتی کوچک و دست و پای کشیده بوده و همچنین لاغر اندام هستند. این افراد متابولیسم بالایی داشته و باید برای افزایش وزن و عضله سازی از مواد غذایی دارای نشاسته و کالری استفاده کنند.

معرفی تیپ بدنی مزومورف

سبک مزومورف ، دارای کمری باریک، شانه پهن و اندامی عضلانی هستند. مزومورف بین تیپ های بدنی اکتومورف و آندومورف قرار می‌گیرد و حالت مثلث شکلی دارد. مزومورف ها از ساعد و ران قوی برخوردار هستند و همچنین بدن این افراد چربی کمی دارد. از دیگر خصوصیات مزومورف قفسه سینه قوی و همچنین بازوها و پاهای عضلانی است. به این ترتیب این افراد دارای استعداد خوبی در زمینه انجام ورزش بدنسازی می‌باشند. مزومورف ها در افزایش یا کاهش وزن خود هیچ‌گونه مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. این اشخاص همچنین به راحتی می‌توانند تولید عضله داشته باشند.

رژیم غذایی مناسب تیپ بدنی مزومورف

افراد دارای تیپ بدنی مزومورف به این دلیل که دارای عضلاتی حجیم تر نسبت به تیپ های بدنی دیگر هستند، برنامه غذایی آن ها باید پرکالری تر باشد. همچنین این افراد باید از مواد غذایی مانند تخم مرغ، ماهی و عدسی که دارای پروتئین زیادی هستند، استفاده کنند. اکتومورف ها همچنین می‌توانند با مصرف سبزیجات و یا غلات  کربوهیدرات مورد نیاز خود را دریافت کنند. اگر علاقه مند به سبک مزومورف هستید، دقت کنید که از چربی های سالم مانند آجیل، نارگیل و روغن زیتوان نیز در طول روز استفاده کرده و از سوی دیگر نیز سعی کنید که وعده های غذایی خود را به 5 یا 6 وعده افزایش دهید.

تمرینات ورزشی مناسب مزومورف

اگر دارای تیپ بدنی مزومورف هستید، توجه کنید که حرکات چند مفصلی را برای عضلات بالا تنه در برنامه خود داشته باشید و همچنین برای هر ست 8 تا 12 تکرار را در نظر بگیرید و استراحت 30 تا 90 ثانیه را نیز بین ست های خود فراموش نکنید. سعی کنید که برای گرفتن نتیجه بهتر به مدت 3 یا 4 هفته برنامه تمرینی سنگین اجرا کنید و سپس به مدت چند هفته از شدت تمرینات خود کم کنید. توجه کنید که بدن شما به تمرینات خیلی زود واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل بیش از حد تمرین انجام ندهید. مزومروف ها همچنین نباید از انجام تمرینات هوازی غافل شوند و می‌توانند این تمرینات را سه بار در هفته با 20 تا 30 تکرار انجام دهند.

مکمل های مناسب تیپ بدنی مزومورف

به افراد دارای تیپ مزومورف پیشنهاد می‌شود که از مکمل های کازلین، گلوتامین و BCAA استفاده کنند. از طرفی دیگر باید مکمل‌هایی مانند کربو پروتئین یا گینر که باعث تجمع چربی و چاقی می‌شود استفاده نکنند.

به ندرت پیش می‌آید که ما دقیقا و به طور خالص در یکی از این سه دسته قرار بگیریم. معمولا تیپ بدنی افراد ترکیبی از این سه دسته می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی ترکیبی از تیپ بدنی اکتومورف و مزومورف بوده. به همین دلیل با وجود داشتن عضلات زیاد، دست و پای کشیده و قد بلندی نیز داشته باشند. یا ممکن است فردی دیگر ترکیبی از تیپ بدنی آندومورف و مزومورف بوده. به این صورت با وجود داشتن بدنی زیبا و عضلانی، افزایش وزن نیز پیدا کند. ولی دقت کنید که دراکثر مواقع یکی از تیپ های بدنی در افراد غالب می‌باشد.

نتیجه گیری در مورد تیپ های بدنی افراد:

در دنیای بدنسازی، افراد زیادی با انجام تمرینات سخت پا به این ورزش جذاب گذاشته و به موفقیت های بالایی رسیده اند. نمی‌توان گفت که فقط افرادی که دارای تیپ مزومورف هستند، می‌توانند به موفقیت های بالا در این رشته ورزشی دست پیدا کنند. در واقع افراد مختلف با تیپ های بدنی متفاوتی توانسته اند که در رشته بدنسازی بدرخشند.شما چه قصد داشته باشید که این ورزش را به صورت حرفه ای و برای رفتن به مسابقات و چه صرفا برای داشتن اندامی زیبا شروع کنید، باید بدانید که صرف نظر از اینکه دارای چه نوع تیپ بدنی هستید، می‌توانید با داشتن یک برنامه صحیح تمرینی و غذایی و با داشتن یک مربی خوب در این ورزش موفق شوید. شاید افراد زیادی را دیده باشید که با وجود اینکه مدت زمان زیادی را به این ورزش پرداخته اند، ولی نتیجه مناسبی را کسب نکرده اند (مثل خود من!).  یکی از دلایل مهم عدم شناخت تیپ بدنی است. به این دلیل که هر تیپ بدنی متفاوت با تیپ های بدنی دیگر بوده و نمی‌توان برای همه افراد تمرینات ورزشی و رژیم غذایی یکسانی را توصیه کرد. امید واریم که با خواندن این مقاله شناخت خوبی از تیپ بدنی خود به دست آورده باشید.

اطلاعات تکميلي