راهکارهای افزایش بهره وری سوخت و انرژی در خودروها

   خودروهای شخصی امروزه به طور میانگین در هر خانه ای وجود دارد. در هنگام رانندگی با این خودروها علاوه بر دقت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می بایست نکاتی را نیز به منظور بهینه کردن میزان مصرف سوخت و انرژی در خودروها مد نظر قرار داد. چرا که افزایش مصرف سوخت علاوه بر افزایش هزینه اعمالی بر صاحب خودور، افزایش میزان تولید آلودگی را نیز به همراه دارد. از اینرو در این مطلب چند نکته ساده برای بهینه سازی مواردی که روزانه در استفاده از خودرو با آنها سروکار داریم ارائه شده است. رعایت این نکات کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت، بهبود محیط زیست و هزینه های حامل انرژی (بنزین) می کند.

   نکاتی که می بایست در استفاده از خودرو و در حین رانندگی به آن ها توجه داشت عبارتند از:

1. در هنگام رانندگی از ترمزهای ناگهانی و یا شروع به حرکت سریع (take off) خودداری کنید چرا که مصرف سوخت را افزایش می دهد.

2. در زمان های غیرضروری خودرو را روشن نگه ندارید و آنرا خاموش کنید. روشن نگه داشتن خودرو در حالت بی باری نه تنها آلودگی تولید می کند بلکه سبب می شود تا مقداری سوخت بی جهت محترق شود.

3. در صورت امکان از خودرو در ساعت های اوج ترافیک استفاده نکنید و سعی کنید در این ساعت ها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید. ترافیک به تنهایی باعث می شود تا آلودگی، هدر رفت سوخت و استرس راننده افزایش یابد.

4. باد لاستیک ها را همواره متناسب نگه دارید. کم باد بودن لاستیک ها هم عمر آن ها را کاهش میدهد و هم باعث افزایش سوخت می گردد.

5. از بنزین بدون سرب استفاده کنید. بنزین بدون سرب دارای راندمان احتراق بالاتری بوده و احتراق تمیزتری را به همراه دارد.

6. از سیستم تهویه (کولر) خودرو تنها در زمان های نیاز (هوای خیلی گرم) استفاده کنید.

7. در حالت عادی بجای روشن کردن سیستم تهویه از باز کردن و یا بستن شیشه پنجره های خودرو برای تنظیم هوای داخل آن استفاده نمایید.

8. خودرو خود را در سایه پارک کنید تا از افزایش دمای اتاق جلوگیری شده و نیاز به سیستم تهویه کاهش یابد.

9. سیستم تهویه خودرو را بصورت دوره ای بازرسی نمایید تا مطمئن شوید که درست کار میکند و گاز درون آن (CFC’s) به بیرون نشت نمی کند.

10. در توقف های بیش از 30 ثانیه حتما موتور خودرو را خاموش کنید.

11. آهسته رانندگی کنید. در جاده های اتوبانی بهینه ترین سرعت برای مصرف سوخت (کمترین میزان مصرف سوخت) 90 km/h می باشد.