راهکارهای آسان برای کاهش مصرف انرژی در خودروها

   از کشف سوخت های فسیلی بر روی کره زمین کمتر از 150 سال می گذرد و بیش از 100 سال است که مصرف این سوخت ها متداول شده است. این در حالی است که جهت تبدیل مواد آلی حاصل از بقایای جانداران باستانی به زنجیره های پیچیده از مواد هیدروکربنی، میلیون ها سال زمان صرف شده در صورتی که بشر امروز کمتر از 100 سال مقادیر عظیمی از آن را به مصرف رسانده است. در اثر این مصرف در کنار نابودی گسترده جنگل ها و فرسایش خاک، پدیده های ناخوشایندی نظیر گرم شدن غیرطبیعی کره زمین و بلایایی نظیر سیل و رانش زمین را برای خود و همنوعانش به ارمغان آورده است. علاوه بر این، سهم نسل های آینده را از منابع فسیلی به حداقل رسانده است، به طوری که به جرأت می توان گفت 3 نسل بعد، از این سوختها بهره نخواهند برد. در این نوشته قصد داریم که با بررسی روش های ممکن در کاهش مصرف انرژی، سهم کوچکی در جلوگیری از استفاده روز افزون سوخت های فسیلی داشته باشیم. 70 درصد فرآورده های نفتی در حمل و نقل و اکثراً در خودروها مصرف می شود. بنابراین شناخت راهکارهای کم هزینه و موثر در کاهش مصرف سوخت خوردروها که در این قسمت بیان می شوند، بسیار مفید خواهند بود. خصوصاً اینکه هر راننده به راحتی می تواند به آنها عمل کند.

1- بدون ترمز رانندگی کنید. هر چه تعداد و شدت ترمزها را کاهش دهید، نیاز به شتاب گیری را کاهش داده اید و مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. همچنین در هزینه سیستم ترمز و استهلاک لاستیک ها صرفه جویی قابل ملاحظه ای کرده اید. در هنگام رانندگی تا می توانید با پیش بینی ترافیک و تنظیم سرعت مناسب و در نظر گرفتن ایمنی از توقف کامل اجتناب کنید. انرژی بسیار کمتری برای سرعت دادن به یک خودرو در حال حرکت هر چند با سرعت خیلی کم، نسبت به سکون کامل لازم است.

2- با بالاترین دنده ممکن برانید. خودرویی که سرعت 65 کیلومتر بر ساعت را با دنده 3 می پیماید 25 در صد مصرف بیشتری با همان سرعت در دنده 5 دارد. رانندگی در دور ثابت حدود 2000 دور در دقیقه (RPM) کافی است، شما می توانید تا 30 درصد صرفه جویی کنید. حتی یک اتومبیل پورشه می توانددر دنده 4 با سرعت 33 کیلومتر در ساعت و با دنده 6 با سرعت 81 کیلومتر در ساعت با مصرف 2 برابر کمتر حرکت کند( برای خودروهای با دنده دستی). برای بیان مفصل تر این موضوع توجه داشته باشید که در دنده بالاتر دور موتور شما پایین تر است و میزان مصرف بنزین متناسب با دور موتور شماست، زیرا در هر بار که موتور یک دور میزند، یکبار سوخت رسانی انجام می شود. البته موضوع پیچیده تر است و میزان مصرف بنزین با میزان فشار دادن پدال گاز نیز تناسب دارد. به هر حال در یک قانون کلی می توان گفت در صورت فشار نیامدن به موتور، دنده بالا مصرف سوخت کمتری دارد.

3- از با کیفیت ترین روغن موتور استفاده کنید. استفاده از روغن های ترجیحاً سنتتیک و یا روغن های استاندارد با کیفیت بالا و دارای مواد افزودنی کاهش دهنده اصطکاک با گرید پایین، بیشتر از 10 در صد صرفه جویی در مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

4- با سرعت ثابت بین 90 تا 96 کیلومتر بر ساعت برانید. هر 8 کیلومتر سرعت بالای 96 کیلومتر بر ساعت، 7 تا 8 درصد به مصرف سوخت خودروی شما خواهد افزود. به عبارت دیگر وقتی شما با سرعت 128 کیلومتر در ساعت یک مسیر 100 کیلومتری را طی می کند برای طی هر کیلومتر از مسیر 40 درصد هزینه سوخت بیشتری داده اید به علاوه اصطکاک بیشتر لاستیک ها، باعث از بین رفتن لاستیک نیز می شود.

5- از تغییرات سریع سرعت جلوگیری کنید. شتاب بالا باعث افزایش مصرف سوخت به میزان بیشتر از 25 درصد می شود. بنابراین هیچگاه سرعت خود را سریعاً بالا نبرید و و آهسته سرعت بگیرید. برای مثال راننده عصبی که دایماً سرعت خود را بالا و پایین می برد، 33 درصد مصرف سوخت خود را بالا می برد. به عبارت دیگر راننده عصبی در هر 20000 کیلومتر، 473 لیتر بیشتر از یک راننده نرمال بنزین می سوزاند.

6- روغن و فیلتر هوا را به موقع تعویض کنید. تعویض به موقع روغن موتور به طور متوسط 87 لیتر در هر 20000 کیلومتر و تعویض سریع فیلتر هوا 208 لیتر صرفه جویی در هر 20000 کیلومتر در پی خواهد داشت.

7- باد لاستیک ها را مرتب چک کنید. هر یک PSI کاهش هوا در لاستیک ها 0.3 درصد مصرف سوخت را افزایش می دهد. تنظیم نبودن باد لاستیک ها به راحتی مصرف سوخت خودروی شما را بالا خواهد بردو از عمر لاستیک ها و روغن موتور کم خواهد کرد. لاستیک های خود را با حداکثر فشار توصیه شده باد کنید. لاستیک های کم باد 68 لیتر به طور متوسط در هر 20000 کیلومتر افزایش مصرف در پی خواهد داشت.

8- اتومبیل خود را سبک کنید. هر 50 کیلوگرم بار اضافی در خودرو 2 درصد مصرف سوخت را بالا خواهد برد. با استفاده از اسپری پنچرگیری، لاستیک و چرخ یدک را از خودروی خود حذف، و آن را سبک کنید.اگر مسافت های کوتاه و زیر 200 کیلومتر روزانه رانندگی می کنید و جهت دسترسی به بنزین مشکل خاصی ندارید، باک بنزین خود را همواره نیمه پر نگه دارید. با این روش از وزن خودرو کاسته و اصطکاک غلتشی را کاهش می دهید.از رینگ های آلیاژی سبک استفاده کنید. از لاستیک های باریک و رادیال استفاده کنید.

لاستیک های کاهش دهنده مصرف سوخت می توانند تا 5 درصد از مصرف سوخت بکاهند. لاستیک های باریکتر مصرف سوخت کمتری را موجب می شوند. بطور مثال تعویض لاستیک های سایز 205 با ( لاستیک هایی از همان نوع ) از سایز 185، مصرف خودرو را کاهش می دهد.

9- اتومبیل خود را تمیز نگاه دارید. بله آیرودینامیک تأثیر شگفت آوری بر مصرف سوخت خودروی شما می گذارد.شما با تمیز نگاه داشتن بدنه خودرو اجازه می دهید که مولکولهای هوا به راحتی و با کمترین اصطکاک بر روی آن بغلتند. واکس زدن بدنه اتومبیل هم روش خوبی است. شما تا 7 درصد بهبود در مصرف سوخت را می توانید شاهد باشید. اتومبیل های با آیرودینامیک ضعیف تر، از این کار استفاده بیشتری می برند. حتی یک لباس شنای کاملا|ً صاف و پولیش داده شده سرعت شناگر را 5 درصد افزایش می دهد. در زمستان تمام برف و یخ روی اتومبیل را قبل از حرکت پاک کنید. زیرا هم وزن زیادی دارند هم فرم آیرودینامیکی را بر هم میزنند.

10- شیشه ها رابالا بکشید. یک شیشه باز در هنگام حرکت خودرو، تا 10 درصد مصرف سوخت بیشتر را به شما تحمیل می کند. در هوای گرم و سرعت کم شیشه ها را پایین بکشید ولی در سرعت بالا آنها را بسته و اگر لازم بود کولر را روشن کنید. 5 تا 8 اسب بخار برای کار کردن کولر اتومبیل انرژی لازم است.

11- در صورت امکان از دنده خلاص استفاده کنید. در حالت خلاص مصرف بنزین شما در کمترین میزان ممکن می باشد. زیرا همانطور که اشاره شد، میزان مصرف بنزین متناسب با دور موتور و میزان فشار دادن پدال گاز می باشد که در حالت خلاص هر دو در کمترین میزان ممکن می باشند. وقتی که شما یک دست انداز را در جاده مشاهده می کنید، به جای رفتن با سرعت به سمت آن و ترمز کردن شدید در نزذیک آن، می توانید از 150 متر مانده به آن ماشین خود را خلاص کنید و پس از عبور از آن ماشین را مجدداً در دنده بگذارید. این روش بسیار موثر می باشد، ولی از خلاص کردن در سرازیری ها خودداری کنید که خطر تصادف را افزایش می دهد.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صرفه جویی در مصرف سوخت در وسایل نقلیه