نکات قابل توجه در سفر برای افزایش بهره وری انرژی

    رعایت برخی از نکات ساده و ریز در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی مرتبط با ساختمان، خودرو و وسایل سفر، منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد. اهمیت این موضوع نیز زمانی مشخص می شود که بدانیم این نکات ارتباط مستقیم با بحث انرژی و بهره وری انرژی و در نتیجه هزینه های انرژی دارند. لذا در ذیل چندین نکته ساده ارائه شده است که می بایست در سفر آن ها را مدنظر قرار داد.

    برخی از نکته های سفر که باید رعایت شوند عبارتند از:

1. روشن و خاموش شدن لامپ های داخل و بیرون ساختمان را به کمک زمان سنج ها (تایمر) کنترل نمایید.

2. از روشن گذاشتن دائم لامپ و یا لامپ ها در طول مدت سفر خودداری کنید.

3. در زمان سفر آبگرم کن را یا خاموش کرده و یا بر روی شمعک قرار دهید.

4. در صورتی که می خواهید برای اقامت سفر خود هتل رزرو کنید، هتل های سبز (از نظر بهره وری مصرف انرژی دارای رتبه بهتر باشند) را در اولویت قرار دهید.

5. در هنگام سفر از قرار دادن باتری های شارژی، لپ تاپ، تلفن همراه و دوربین دیجیتال متصل به برق خودداری نمایید چراکه این تجهیزات همواره در حال نصرف کردن برق هستند.

6. در صورتی که سرعت خودرو شما 105 km/h بجای 90 km/h باشد میزان مصرف سوخت خودرو 12.5 درصد در هر 100 کیلومتر افزایش می یابد. جالب است بدانید که در سرعت 120 km/h میزان مصرف سوخت 25 درصد در هر 100 کیلومتر بیشتر از سرعت 90 km/h است.

7. باربندهای صندوقی نسبت به باربندهای معمولی خیلی مناسب تر بوده و آیرودینامیک بهتری را برای خودروها فراهم می کنند. در خودروهای شاسی بلند (SUV) تا حدود 5 درصد مصرف سوخت با باربندهای صندوقی کاهش می یابد. در خودروهای دیگر نیز این مقدار می تواند تا 15 درصد نیز برشد.

8. هنگام خرید خودرو جدید، نوع گازوییلی آنرا بیشتر از بنزینی در نظر داشته باشید. همچنین انتخاب خودروهای هیبریدی بسیار مناسب تر از تک سوخت های بنزینی است.

9. پس از روشن کردن خودرو در اول صبح، بلافاصله شروع به رانندگی کنید و از روشن نگه داشتن خودرو برای چند دقیقه به منظور گرم شدن موتور خودرو خودداری کنید.

10. در صورتی که شیشه های خودرو از دارای روکش جذب نور خورشید نیستند حتما از روکش های جانبی (برچسب های شیشه دودی) استفاده نمایید.

11. بجای اینکه غذا را داخل فویل و یا پلاستیک بگذارید از ظرف های قابل بازیافت و یا چندبار مصرف برای نگهداری غذا استفاده نمایید.

12. از بطری هایی چند بار مصرف برای آب استفاده کنید. بطری های پلاستیکی جزو ضایعات تجزیه ناپذیر و غیر سودمند هستند که در اکثر کشورهای پیشرفته منسوخ شده اند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی