لامپ های فلورسنت و LED جایگزین لامپ های رشته ای

   فضانوردان بیان کرده اند که کره زمین در شب و با روشن شدن لامپ های ساختمان ها زیبایی دو چندانی به خود می گیرد. از سوی دیگر اما دانشمندان معتقدند که این زیبایی خطرهای فراوانی به همراه دارد. چرا که تولید انرژی الکتریکی مستلزم مصرف انرژی و در نتیجه منابع انرژی است که تخریب محیط زیست را نیز به همراه دارد.

   مشکل فوق با بهینه سازی مصرف انرژی در بخش روشنایی ساختمان ها امکان پذیر خواهد بود. از این رو می بایست استفاده از منابع نوری کم مصرف و عاری از هر گونه آلودگی را در اولویت قرار داد. در این راستا منابع نوری با گذشت بیش از 135 سال اختراع اولین لامپ های روشنایی (رشته ای)، دست خوش تغییرات زیادی گردیده و به شکل و انواع مختلف عرضه شده اند. این تغییرات عمدتا بر پایه کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان عملکردی بنا شده اند. یکی از این تغییرات عمده در زمینه سیستم های روشنایی تغییر فرم لامپ های رشته ای به لامپ های فلورسنت و LED می باشد. دلیل این تغییر جهت که بسیار مورد توجه نیز قرار گرفته است را می توان به دلایل زیر بر شمرد:

  • لامپ های فلورسنت و LED، پربازده و کم مصرف بوده و به عنوان بهترین منبع نور برای بخش اداری، تجاری و خانگی شناخته می شوند. با استفاده صحیح از هر یک از منابع یاد شده متناسب با نوع کاربری و محل، روشنایی بهینه و مطلوب را برای افراد پیرامون خود به ارمغان آوریم.
  • لامپ های فلورسنت و LED به دلیل دارا بودن طول عمر طولانی کمک شایانی به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و عدم نیاز به سرمایه گذاری برای خرید مجدد لامپ می کنند. جهت اطلاع، طول عمر لامپ های فلورسنت و کم مصرف حداقل 8 هزار ساعت و طول عمر لامپ های LED حداقل 30 هزار ساعت است.

     Untitled19_copy_copy_copy.jpg

 

  • یکی از مهم ترین ویژگی های یک لامپ مرغوب و با کیفیت، بهره نوری بالای آن است که این میزان برای لامپ های فلورسنت و LED حداقل 5 برابر لامپ های رشته ای و هالوژن می باشد. به عبارت دیگر برای تولید نور یکسان، این لامپ ها حداقل به میزان 5 برابر کمتر از لامپ های رشته ای و هالوژن انرژی مصرف می کنند. این موضوع باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی و هزینه های مربوطه می گردد.

    Untitled-2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

  • مقاومت در برابر ضربه های مکانیکی، عدم انتشار اشعه ماوراءبنفش و مادون قرمز،هدایت هدفمند نور به سطح موردنظر و فراهم نمودن نور با کیفیت بالا (CRI مشابه با لامپ های التهابی)، از جمله ویژگی های متمایز لامپ های LED نسبت به منابع نوری دیگر است. لذا با بکارگیری صحیح این لامپ ها از مزایای قابل توجه آن بهره مند شویم.

 

 

 

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: استفاده از لامپهای کم مصرف در تأمین روشنایی ساختمان