ساختمان صفر انرژی چیست؟

   ساختمان صفر انرژی که با نام ساختمان انرژی برآیند صفر نیز شناخته می‌شود و بانام‌های ZNE یا NZEB نشان داده می‌شود، ساختمانی با مصرف انرژی برآیند صفر است که به معنی برابر بودن انرژی مصرف‌شده سالانه با مقدار انرژی تولیدشده تجدید پذیر در مکان یا در جای دیگر است. این ساختمان‌ها گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به ساختمان‌های غیر انرژی صفر، به اتمسفر وارد می‌کنند. غالب ساختمان‌های انرژی برآیند صفر، نصف یا بیشتر انرژی خود را از شبکه می‌گیرند و مقدار یکسانی در زمان‌های دیگری بر می‌گردانند. ساختمان‌های که انرژی مازادی در یک سال تولید می‌کنند ساختمان‌های انرژی – مثبت نامیده می‌شوند و ساختمان‌های که مقدار ناچیزی انرژی بیشتر از انرژی تولیدی استفاده می‌کنند ساختمان‌های انرژی نزدیک صفر یا خانه‌های انرژی بسیار کم نامیده می‌شوند.

   ساختمان‌های قدیمی 40% کل انرژی سوخت‌های فسیلی امریکا و اتحادیه اروپا را مصرف می‌کنند. مصرف انرژی برآیند صفر به عنوان وسیله‌ای برای کاهش انتشار کربن و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است و با وجود این‌که ساختمان‌های انرژی صفر رایج نیستند، ولیکن در حال رشد و محبوبت هستند.

   بیشتر ساختمان‌های انرژی صفر، از شبکه الکتریکی برای ذخیره برق استفاده می‌کنند ولی برخی از آن‌ها از شبکه مستقل هستند. انرژی معمولاً در مکان به‌واسطه فناوری‌های تولید انرژی مانند خورشیدی و بادی مهار می‌شود، درحالی‌که مصرف کلی انرژی با فناوری‌های روشنایی و HVAC راندمان بالا کاهش می‌یابد. هدف انرژی صفر، در حال عملی‌تر شدن است زیرا که هزینه سوخت‌های جایگزین در حال کاهش و سوخت‌های فسیلی در حال افزایش است.

   پیشرفت ساختمان‌های انرژی صفر مدرن، نه‌تنها در مصرف انرژی و ساختمان‌سازی حاصل‌شده است، بلکه در تحقیقات دانشگاهی پیشرفت چشمگیری نیز بوده است و اطلاعات دقیقی ارائه‌شده است. ساختمان‌های انرژی صفر می‌توانند جزئی از شبکه هوشمند باشند. برخی از مزایای این ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

  1. یکپارچگی منابع انرژی تجدید پذیر
  2. یکپارچگی وسایل نقلیه الکتریکی با قابلیت اتصال به برق
  3. پیاده‌سازی فرضیات انرژی صفر

ایده انرژی صفر برای کاربردهای گسترده‌ای از منابع به دلیل تولید و بقای منابع در ساختمان، کاربرد دارد.

مزایا

  1. استقلال صاحبان منازل از افزایش قیمت‌های انرژی در آینده
  2. افزایش راحتی
  3. کاهش نیاز به ریاضت‌های انرژی
  4. کاهش هزینه‌ها به‌واسطه افزایش راندمان
  5. کاهش هزینه ماهانه زندگی
  6. کاهش احتمال خاموشی شبکه

معایب

  1. هزینه اولیه بیشتر
  2. طراحان و ساختمان‌سازهای کمی قابلیت ساخت این ساختمان‌ها را دارند.
  3. کاهش ارزش پول سرمایه‌گذاری شده در سیستم‌های انرژی خورشیدی
  4. تنها برای ساختمان‌هایی که مانعی در برابر نور خورشید ندارند، مناسب است.

اطلاعات تکميلي