گرمایش از کف

   گرمایش و سرمایش از کف نوعی گرمایش و سرمایش مرکزی است که با استفاده از رسانش، همرفت و تابش آب‌وهوای داخل را برای آسایش حرارتی کنترل می‌کند. عبارت گرمایش درخشنده و سرمایش درخشنده عموماً برای تفسیر این رویکرد به دلیل اینکه تابش سهمی اساسی از آسایش حرارتی را شامل می‌شود، استفاده می‌شوند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این استفاده زمانی به لحاظ فنی درست است که تابش سهمی بیش از 50% داشته باشد.

تشریح

   سیستم‌های گرمایش از کف مدرن، از المنت‌های مقاومت الکتریکی (سیستم‌های الکتریکی) یا جریان سیال در لوله‌ها (سیستم‌های هیدرونیک) برای گرمایش کف استفاده می‌کنند. مقاومت الکتریکی را تنها می‌توان برای گرمایش استفاده کرد. هنگامی‌که سرمایش هم مدنظر است، می‌بایست از سیستم‌های هیدرونیک استفاده شود. از کاربردهای دیگر این سیستم‌ها ذوب برف و یخ در پیاده‌روها، خیابان‌ها و جلوگیری از یخ بستن زمین‌های ورزشی است. طیف گسترده‌ای از سیستم‌های گرمایش از کف برای کاربردهای متفاوت وجود دارد.

سیستم‌های هیدرونیک

   این سیستم‌ها از آب یا مخلوط آب و ضد یخ مانند گلیکول پروپیلن در یک سیکل بسته استفاده می‌کنند و بین بویلر و کف جریان دارد.

   انواع متفاوتی از لوله‌ها برای گرمایش و سرمایش از کف هیدرونیک موجود هستند که عموماً از پلی‌اتیلن شامل PEX، PEX-AL-PEX و PERT ساخته‌شده است. مواد قدیمی‌تر مانند پلی بوتیلن (PB) و مس یا لوله‌های فولادی هنوز در برخی کاربردها استفاده می‌شود.

   سیستم‌های هیدرونیک نیاز به طراحان خبره و ماهر، آشنا با بویلر، کنترل‌ها، فشار و دمای سیال و ... ، دارند. سیستم‌های هیدرونیک می‌توانند از منبعی تنها یا ترکیب چند منبع برای مدیریت هزینه‌های انرژی استفاده می‌کنند. این منابع عبارت‌اند از:

  • بویلرها که با گاز طبیعی، پروپان، نفت و زغال‌سنگ، برق، حرارت خورشیدی، چوب با زیست‌توده‌ها و سوخت‌های زیستی گرم می‌شوند.
  • پمپ‌های حرارتی و سردکن‌هایی که با برق، گاز طبیعی و پمپ حرارتی زمین‌گرمایی کار می‌کنند.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Chapter 6, Panel Heating and Cooling, 2000 ASHRAE Systems and Equipment Handbook
  • منابع پيشنهادي: Bean, R., Olesen, B., Kim, K.W., History of Radiant Heating and Cooling Systems, ASHRAE Journal, Part 1, January, 2010
  • حوزه کاربرد: مدیریت انرژی ساختمان