عوامل موثر در خنك كردن برج های خنك كننده

برج خنک کننده دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا تبخیر را آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد. عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، در حالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد. باید توجه داشت آب مقداری از گرمای خود را به طریق تشعشع، هدایتی و جابجایی و بقیه از راه تبخیر از دست می‌دهد.

عوامل موثر در خنك كردن برج های خنك كننده به شرح زیر است:

1-  سطح تماس آب و هوا

2-  سرعت آب

3-  سرعت جریان هوا

4-  اختلاف درجه حرارت آب خروجی و هوای ورودی.

5-  رطوبت هوا هر چه بیشتر باشد راندمان خنك شدن برج پایین می آید.

6-  روش پخش آب

راندمان برج ها را با تبدیل هر چه بیشتر آب به قطرات ریز آب و سطح تماس بیشتر آب با هوا افزایش می دهند.

اگر سرعت آب را بتوان كاهش داد تا با هوای بیشتری در تماس قرار گیرد، راندمان خنك كننده افزایش پیدا می كند. این عمل توسط تخته های پخش كننده آب عملی می شود نقش مجموعه این تخته ها اعم از SPLASH BAR یا FILM PACKING و غیره در برج های خنك كننده جلوگیری از سرعت ریزش آب است.

در چنین شرایطی آب با هوا تماس بیشتری داشته و در نتیجه تبادل حرارتی آن بیشتر می شود و بر این اساس در طراحی ها در محیطی كه درجه حرارت آب خروجی از برج و درجه حرارت هوای ورودی به برج نزدیك باشد ارتفاع برج را بلندتر اختیار كرده تا از سرعت سقوط آب كاسته شود تا آب در نتیجه تماس با هوا خنك گردد. در چنین وضعیت قیمت های برج ها حدود 700-60 درصد بیشتر از برج هایی است كه در محیطی قرارگرفته اند كه اختلاف درجه حرارت آبی خروجی از برج و درجه حرارت هوای ورودی به برج زیاد می باشد.

اگر سرعت دمیدن هوا در داخل برج زیاد باشد مقداری از آب را همراه خود برده و اگر سرعت كم باشد آب را به خوبی خنك نمی كند. معمولا نسبت L/G یعنی نسبت آب به هوا را در برج های خنك كننده حدود 5/1 75/0 پاوند در ساعت در نظر می گیرند.

تنظیم سرعت هوا در داخل برج به وسیله بادگیرها (LOUVERS) كه می توان زاویه آن ها را كم یا زیاد نموده و همچنین توسط تغییر زاویه پره های فن دمنده یا مكنده هوا انجام می گیرد.

 

اطلاعات تکميلي