موتور درام (drum motor)

   موتور درام (drum motor) یا قرقره موتوری (motorized pulley) موتوری دنده‌ای و محصور در پوسته فولادی است که به‌عنوان قرقره محرک نوار نقاله‌ها استفاده می‌شود.

   ایده موتور درام اولین بار در سال 1928 مطرح شد، اما در سال 1950، برای اولین بار در کاربرد نوار نقاله تولید شد. ایده موتور درام، تولید یک واحد محرک کوچک با راندمان بالا و افت‌های اصطکاکی کم نسبت به یک موتور دنده‌ای قدیمی است. طراحی جدید این موتورها، قابلیت نصب آسان و سریع را دارند و بعلاوه، نیاز به نگهداری ندارند. همچنین محفظه کاملا آب‌بندی‌ شده آن، اجازه ورود به گردوغبار، گریس یا آب را نمی‌دهد. امروزه از موتورهای درام در بسیاری از کاربردها مانند نوار نقاله بازرسی فرودگاه‌ها و در مکان‌های مختلف مانند سوپرمارکت‌ها استفاده می‌شوند. موتورهای درام معکوس نیز برای درهای غلتکی (roller shutter doors) استفاده می‌شوند.

rollershutterdoors4-2.jpg

  • انتقال نیرو در موتور درام

   به‌واسطه آرایش انتقال در خط (in-line transmition) و با استفاده از 2 یا 3 چرخ‌دنده سیاره‌ای یا شمسی، بیش از 95% توان خروجی تولیدشده موتور به محفظه درام منتقل می‌شود. می‌توان چرخ‌دنده‌ها را از فولاد درجه بالا، فلز متخلخل یا پلیمرها ساخت.

 

  • اتصال و آب‌بندی

   اتصال کابل الکتریکی یا شیلنگ هیدرولیکی بواسطه شفت‌های ثابت صورت گرفته و با درزبندهای فشرده، آب‌بندی می‌شوند. آب‌بندی شفت و اتصالات موتور درام با استفاده از مواد با کیفیت زیاد مانند NBR، FPM یا کربن انجام می‌شود. روان‌سازی نیز با روغن یا گریس انجام می‌شود. بعلاوه، روغن به خنک شدن موتور درام نیز کمک می‌کند.

 

  • محیط طبیعی و کاربرد موتور درام

   موتورهای درام برای کار کردن در دماهای 40- تا 50+ درجه سانتی‌گراد طراحی‌شده‌اند. این موتورها در برابر فشارهای بالای جت آب، گردوغبار بسیار زیاد و مواد شیمیایی پاک‌کننده مقاوم هستند. می‌توان موتورهای درام را بصورت افقی و عمودی بکار برد. غالب موتورهای درام به هیچ یا مقدار ناچیزی مراقبت نیاز دارند که این امر موجب بهره‌وری بیشتر و خرابی کمتر می‌شود.

 

  • ایمنی موتورهای درام

   موتور درام یکی از ایمن‌ترین موتورها است و هزینه‌های ایمنی در این موتورها به‌ شدت کاهش می‌یابند. دلیل این امر محصور شدن کامل محرک و ثابت بودن شفت بیرونی است و تنها عضو دوار بیرونی محفظه درام و محفظه یاتاقان‌ها هستند.

 

اطلاعات تکميلي