موتور تداخلی (Interference engine)

   موتور تداخلی، موتور پیستونی احتراق داخلی 4 زمانه است که یک یا تعداد بیشتری سوپاپ در حالت کاملا باز، تا هر ناحیه‌ای که پیستون حرکت کند، ادامه می‌یابند. بالعکس، در یک موتور غیر تداخلی، پیستون به هر ناحیه‌ای که سوپاپ‌ها باز باشند، حرکت نمی‌کند. موتورهای تداخلی وابسته به چرخ‌دنده‌ها، زنجیرها یا تسمه‌های تایم برای جلوگیری از خراب شدن سوپاپ‌ها توسط پیستون هستند و وظیفه آن‌ها اطمینان از بسته بودن سوپاپ‌ها هنگامی‌که پیستون نزدیک به ناحیه مرگ بالا است، می‌باشد. موتورهای تداخلی در صنایع اتومبیل‌سازی مدرن بسیار رایج هستند. مهم‌ترین مزیت این موتورها، باز بودن دست طراح برای بیشینه کردن نسبت تراکم موتور است. با این وجود، احتمال خطر داخلی بیشتری برای این موتورها وجود دارد و دلیل آن می‌تواند آسیب رساندن پیستون به سوپاپ به دلیل عدم نگهداری مناسب یا عدم رعایت زمان‌بندی درست تایمینگ است.

 

  • عدم رعایت زمان‌بندی در موتورهای تداخلی

   در موتورهای تداخلی، سرویس زنجیر یا تسمه بسیار اهمیت دارد زیرا که عدم رعایت آن می‌تواند منجر به برخورد سوپاپ‌ها و پیستون و در نتیجه خسارت شدید به موتور و هزینه‌های گزاف شود.

 

  • تسمه در برابر زنجیر در موتورهای تداخلی

   بسیاری از تولیدکننده‌ها که قبلا از تسمه تایم‌ها برای زمان‌بندی استفاده می‌کردند، در حال حاضر زنجیرهای تایم را به‌ویژه برای موتورهای تداخلی پیشنهاد و ارائه می‌کنند. در گذشته استفاده از زنجیر تایم تنها منحصر به موتورهای سوپاپ بالاسری (OHV) بود و تقریبا تمامی موتورهای میل بادامک بالاسری (OHC) با تسمه تایم تجهیز شده بودند. اما امروزه محبوبیت زنجیرها بیشتر شده و برای موتورهای OHC نیز استفاده می‌شوند.

 

  • مزایای تسمه
  1. در بسیاری از موتورهای غیر تداخلی به دلیل ریسک خطر کمتر از تسمه تایم استفاده می‌شود.
  2. صدای کمتر تسمه تایم‌ها نسبت به زنجیرها از علل کاربرد آن‌ها می‌تواند باشد.
  3. سود بیشتر از سرویس روتین تسمه

 

  • مزایای زنجیر
  1. زنجیرها عمر موتور را افزایش داده و نیاز به نگهداری و هزینه کمتری دارند.

 

اطلاعات تکميلي