جداول ماهونی (Mahoney Table)

   جداول ماهونی مجموعه‌ای از جداول مرجع مورد استفاده در معماری هستند که به عنوان راهنمای طراحی آب و هوایی مناسب استفاده می‌شوند. وجه تسمیه این جدول از معمار معروف Carl Mahoney است.

   جداول ماهونی داده‌های موجود و راحت هستند و برای رسیدن به راهنمای طراحی محاسبات ساده‌ای دارند. 6 جدول وجود دارد؛ 4 جدول برای ورود اطلاعات آب و هوا، مقایسه نیازها برای رسیدن به آسایش حرارتی هستند و 2 جدول برای خواندن و بیرون کشیدن اطلاعات حیاتی است. طراحی از استفاده از این جداول در ذیل ارائه‌ شده است:

  1. دماهای هوا: دماهای ماکزیمم، مینیمم و میانگین برای هر ماه در جدول ماهونی وارد می‌شود.
  2. رطوبت، بارندگی و باد: نمودارهای ماکزیمم، مینیمم و میانگین برای هر ماه در جدول ماهونی وارد می‌شود و شرایط برای هر ماه به یک گروه رطوبت دسته‌بندی می‌شود.
  3. مقایسه شرایط آسایش و آب و هوا: دماهای ماکزیمم و مینیمم مطلوب وارد می‌شوند و با مقادیر جدول 1 مقایسه می‌شوند. اگر در این مقایسه سرما یا گرمای زیادی پیدا شود، یک یادداشت ساخته می‌شود و به این گروه‌ها، گروه‌های تنش سرمایی یا گرمایی گفته می‌شود.
  4. شاخص‌ها: قوانینی برای ترکیب تنش (جدول 3) و گروه‌های رطوبت (جدول 2) برای دسته‌بندی رطوبت و خشکی برای هر ماه فراهم‌شده است. برای هر 6 شاخص ممکن تعداد ماه‌ها اضافه‌شده تا در مجموع یک سال تشکیل شود.
  5. توصیه‌های طراحی نموداری: مجموع سالی در جدول 4، متعلق به این جدول است و فهرستی از توصیه‌های طراحی نموداری ارائه می‌کند.
  6. توصیه‌های توسعه طراحی: مجددا جمع های سالانه از جدول 4 می بایست برای استخراج توصیه ها استفاده شوند به عنوان مثال سقف ها می بایست خوب عایق شوند.

اطلاعات تکميلي